SylabUZ

Generate PDF for this page

Globalizacja turystyki - przedmiot ogólnouczelniany - course description

General information
Course name Globalizacja turystyki - przedmiot ogólnouczelniany
Course ID 04.4-WZS-UZP-GT-1s-S19
Faculty Inter-faculty courses offer
Field of study Inter-faculty courses offer
Education profile -
Level of studies
Semester winter term 2019/2020
Head faculty The Branch Faculty of the University of Zielona Góra in Sulechów
Course information
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Grzegorz Gołembski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 0 0 Credit

Aim of the course

Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.

Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.

Celem kształcenia jest:

  • przekazywanie studentowi wiedzy o determinantach rozwoju turystyki
  • wskazanie na praktycznych przykładach w ujęciu dynamicznym wpływu owych determinant na zmiany w popycie i podaży turystycznej

Prerequisites

 

  1. Podstawowe wiadomości dotyczące rynku turystycznego.
  2. Wiadomości podstawowe dotyczące geografii turystycznej.

     

Scope

Turystyka rozwija się nieprzerwanie od 60 lat. Trendy jej rozwoju są wypadkową czynników, które wpływają na gospodarkę świata i zachowanie się ludzi. Należą do nich: zjawisko globalizacji, rozwój technik informatycznych, rozwój transportu, powstawanie zintegrowanych przestrzeni polityczno-gospodarczych, tworzenie nowych destynacji i produktów.

Student dowiaduje się o wpływie jakościowych zmian wśród turystów (lepsze wykształcenie, poczucie bezpieczeństwa, dbałość o środowisko, poszukiwanie przyjemności) na ich motywacje. Rozumie wpływ zmian klimatycznych na zmiany popytu i podaży, a także wpływ nieprzewidzianych kryzysów zwiększających ryzyko działań na rynek turystyczny.

 

  • definicja turystyki, ruchu i rynku turystycznego oraz charakterystyka uwarunkowań rozwoju turystyki
  • podział uwarunkowań na egzo i endogeniczne
  • uwarunkowania egzogeniczne  - wpływ zmian demograficznych i ekonomicznych na popyt
  • zmiany w środowisku naturalnym (np. klimatyczne, rozwój zrównoważony) i skutki nieprzewidzianych kryzysów na rozwój turystyki
  • tendencje w rozwoju transportu turystycznego i ich wpływ na rynek
  • techniki teleinformatyczne i ich wpływ na zachowania producentów i konsumentów
  • uwarunkowania endogeniczne – tendencje w hotelarstwie i gastronomii
  • produkty turystyczne i zmiany w strukturze oferowanych produktów jako sposób dostosowania się do popytu nabywców
  • rozwój sportów ekstremalnych, turystyki poprzemysłowej i kulturowej jako przykłady zmian w produkcie turystycznym
  • zmiany kanałów dystrybucji usług turystycznych i fuzja na rynku turystycznym
  • interwencjonizm i zadania samorządów terytorialnych w rozwoju turystyki

Teaching methods

  • Wykład problemowy z wieloma przykładami i odniesieniami praktycznymi.

     

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

  • kolokwium na zakończenie przedmiotu

Recommended reading

 

  • Nowe trendy rozwoju turystyki, Gołembski G. (red.), Wydawnictwo PWSZ w Sulechowie, Sulechów, 2008
  • Innovation and Entrepreneurship, Erich Schmidt Verhag, Berlin 2010
  • Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, Gołembski G. (red.) AE Poznań, 2008
  • Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, Z. Młynarczyk (red.), UAM 2011
  • Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, Gołembski G. (red.) AE Poznań 2004
  • Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, Ministerstwo Sportu i Turystyki (dokument rządowy) Warszawa, wrzesień 2008 r.
  • MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2008-2015, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa, październik 2008
  • MARKETINGOWA STRATEGIA POLSKI W SEKTORZE TURYSTYKI NA LATA 2012-2020 (aktualizacja dokumentu z 2008 roku), Warszawa, listopad 2011
  • TOURISM IN THE 2020s, wykład Claude Origet du Cluzeau

Further reading

Notes


Modified by mgr Renata Kubiak (last modification: 29-04-2019 13:06)