SylabUZ
Course name | Didactics basics |
Course ID | 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Available in specialities | teaching faculty |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Exam |
Celem dydaktyki ogólnej jest zapoznanie studentów z ogólnymi prawidłami procesu dydaktyczno – wychowawczego w szkole. Należą do nich:
Cele i zadania edukacji,
Dobór treści kształcenia wg ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem dydaktycznym,
Badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod nauczania oraz formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym (klasyfikacja, charakterystyka, optymalizacja).
Student powinien mieć przyswojoną wiedzę ogólną z zakresu psychologii i pedagogiki.
1. Cele kształcenia. 2. Metody i strategie nauczania – uczenia się. 3. Formy organizacji kształcenia. 4. Struktura, budowa, typy lekcji. 5. Organizacja pracy uczniów. 6. Klasyfikacja środków dydaktycznych. 7. Lekcja – jej typy i budowa. 8. Planowanie działań edukacyjnych. 9. Kontrola i ocena osiągnięć pedagogicznych uczniów. 10. Warsztat metodyczny nauczyciela. 11. Kształcenie równoległe. 12. Kształcenie wielostronne. 13. Sposoby uczenia się. Przyswajanie wiedzy. 14. Normy, role i kultura nauczania. 15. System kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Metoda analityczno – percepcyjna (głownie podczas pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym).
Metoda problemowo – odtwórcza (problemowy charakter metody dotyczy zagadnień muzycznych do samodzielnego rozwiązywania przez uczniów).
Metoda problemowo – analityczna (ma głównie zastosowanie w nauce słuchania muzyki).
Metody podające (opis, opowiadanie, wyjaśnienie).
Metody poszukujące (pogadanka heurystyczna, zabawy, gry).
Metody waloryzacyjne (inscenizacja, teatrzyk).
Melobajki.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Przygotowanie prac zaliczeniowych dotyczących:
organizacji pracy uczniów
planowania działań edukacyjnych
sposobów uczenia się – nauczania
zaliczenie egzaminu kończącego przedmiot
1. D. C. Philips, J. F. Solis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, Gdańsk 2003
2. red. W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, W-wa 1993
3. Cz. Kulisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, W-wa 1982
4. red. K. Szmidt, Dydaktyka twórczości, Kraków 2005
5. W. Okoń, Podstawy wykształcenia ogólnego, W-wa 1978
6. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, W-wa 1987
1. Allen T. Pearson, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Wwa 1994
2. R. I. Arends, Uczymy się nauczać, W-wa 1994
3. red. M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w kl. 1-3, W-wa 1990
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 24-06-2019 09:49)