SylabUZ

Generate PDF for this page

Innowacje w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej - course description

General information
Course name Innowacje w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Course ID 05.1-WP-EPiW-IPE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • prof. dr hab. Inetta Nowosad
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i metodycznymi zagadnieniami związanymi z alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu i klasach I-III.

Omówienie zróżnicowanych koncepcji i zestawienie ich z podstawowymi faktami rozwojowymi dotyczącymi dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Poszerzenie wiedzy studentów na temat możliwości stosowania zróżnicowanych metod pracy z małym dzieckiem w celu optymalizacji oddziaływań edukacyjnych.

Prerequisites

Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej, psychologii rozwojowej oraz podstawowych metodyk szczegółowych dotyczących edukacji językowej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej.

Scope

1.       Wybrane koncepcje programowe, m.in.: M. Montessori, C. Freineta, Pedagogiki Nowego Wychowania, R. Steinera, W. Sherborne;

2.       Rodzime rozwiązania autorskie dotyczące wczesnej edukacji: R. Łukaszewicza – Wrocławska Szkoła Przyszłości, Autorska Szkoła „Żak” D. Klus-Stańskiej, Ofertowy                 styl pracy D. Waloszek, edukacja elastyczna A. Nalaskowskiego.

3.       Pedagogika planu daltońskiego

4.       Koncepcja C. Rosa i G. Drydena – Jak wspierać rozwój dziecka? Zabawy fundamentalne.

Teaching methods

Metoda projektu, gry dydaktyczne, ćwiczenia laboratoryjne, burza mózgów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Obecność na zajęciach oraz pozytywna ocena z projektu zajęć uwzględniających wybrane metody pracy omawiane na zajęciach.

Recommended reading

1.         Podobnie postępuj w przypadku kolejnych pozycji bibliograficznych literatury podstawowej wciskając [Enter]. Pamiętaj o kolejności: autor, tytuł, wydawnictwo,                         miejsce, rok wydania! Przed wciśnięciem [Enter] skasuj ukryty tekst: „Podobnie …”.Rӧhner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Wyd. SOR-MAN, Grabina               2011.

2.         Bogdanowicz M., Okrzesik D., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2005.

3.         Kisiel B., Bogdanowicz M., Ruch rozwijający dla dzieci, PWN, Warszawa 1997.

4.         Montessori M., Domy dziecięce: metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci, Wyd. Żak, Warszawa 2005.

5.         Meighan R., Edukacja elastyczna: jutro twojego dziecka decyduje się dzisiaj. Stowarzyszenie Nasza Szkoła, Toruń 1991.

6.         Waloszek D., Nauczyciel i dziecko. Organizacja warunków edukacji przedszkolnej, ODN, Zielona Góra 1998.

Further reading

1.         Jak wspierać rozwój dziecka? Zabawy fundamentalne – film DVD.

2.         Freinet C., O szkołę ludową: pisma wybrane, Zakład Narodowy Im. Ossolińskich, Wrocław 1976.

3.         „Problemy Wczesnej Edukacji” 2008, nr 2 (8) – cały numer.

4.         Waloszek D., Sytuacyjne wpieranie dzieci w doświadczaniu świata, Wyd. UP, Karków 2009.

Notes


Modified by dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (last modification: 20-05-2019 20:36)