SylabUZ

Generate PDF for this page

Practical German I - course description

General information
Course name Practical German I
Course ID 09.1-WH-FGD-PN1- 16
Faculty Faculty of Humanities
Field of study Filologia germańska
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 12
Course type obligatory
Teaching language german
Author of syllabus
  • dr Piotr Bartelik
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Konwersacje - Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Ćwiczenia z tekstem - Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade
Praktyczna nauka języka niemieckiego I - Pisanie kreatywne - Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem modułu jest opanowanie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim w zakresie wszystkich sprawności językowych, tj. pisania, czytania, słuchania i mówienia na poziomie C1 według ESOKJ. Studenci pracują nad podniesieniem poziomu technik krytycznej analizy omawianych tekstów przy wykorzystaniu różnych form ćwiczeń sprawdzających globalne i selektywne ich rozumienie oraz rozwijają umiejętność zdobywania, interpretacji oraz samodzielnego wykorzystania i przetwarzania informacji z różnych źródeł. 

Kolejnym celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności swobodnego i precyzyjnego formułowania myśli w języku docelowym zarówno w wypowiedziach ustnych, jak i pisemnych połączonych z przedstawieniem argumentów przy zachowaniu przejrzystej struktury wypowiedzi, aktywnego udziału w dyskusji, parafrazowania, wyrażania własnych poglądów oraz ich obrony w dyskusji w ramach zagadnień realizowanych na danym roku studiów.  

W skład modułu wchodzą następujące przedmioty:

  1. Konwersacje,
  2. Ćwiczenia z tekstem
  3. Pisanie kreatywne

 

Zakres trudności tekstów oraz ćwiczeń dopasowany jest do poziomu odpowiedniego dla roku studiów.

Prerequisites

Poziom sprawności językowej odpowiadający pozimowi B2+ według ESOKJ

Scope

KONWERSACJE

  • Tematyka oraz sytuacje komunikacyjne oscylują wokół szeroko pojętej kultury i nauki, życia społeczno-politycznego oraz gospodarki kraju języka docelowego. Są one dopasowane do potrzeb związanych z koniecznością nabywania poszczególnych sprawności z zakresu komunikacji ustnej;
  • Doskonalenie umiejętności tworzenia określonych form wypowiedzi ustnych zróżnicowanych stylistycznie (oficjalne, poufałe etc.) w zależności od sytuacji komunikacyjnej (wyrażanie opinii i poglądów, wyrażanie upodobań oraz niechęci, argumentowanie, udział w dyskusji); 
  • Techniki pogłębiana i poszerzania zasobów słownictwa i struktur językowych.

 

ĆWICZENIA Z TEKSTEM

  • Rodzaje tekstów:  teksty opisowe, teksty argumentacyjne, tekst specjalistyczny, tekst literacki;
  • Formy redukcji tekstu;
  • Gramatyka tekstu: kompleksowa składnia;
  • Leksyka: zwroty typowe dla danego rodzaju tekstu.  

 

PISANIE

  • Organizacja wypowiedzi pisemnej;
  •  Wybrane techniki pisania kreatywnego;
  •  Wybrane gatunki tekstów z uwzględnieniem ich cech charakterystycznych (stylistyka, kompozycja, perspektywa);
  •  Tworzenie tekstów z cechami typowymi dla danego gatunku;
  •  Rozwijanie tekstów według własnych pomysłów;
  •  Konstruowanie stymulowanych wypowiedzi pisemnych na określony temat.

 

 

 

Teaching methods

Opis wyjaśniający, klasyfikujący i uzasadniający; dyskusja panelowa, „za i przeciw”; klasyczna metoda problemowa; mapa mentalna; praca z tekstem, dyskusja na temat przedstawionej w tekście problematyki, praca indywidualna, praca w grupach. 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia modułu jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich przedmiotów składowych. Otrzymanie oceny niedostatecznej z którejkolwek z części składowych bloku PNJN skutkuje niezaliczeniem całego modułu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen części składowych.

Wypowiedzi ustne oraz krótkie prace pisemne.

Zaliczenie przewidzianych kolokwiów, aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach. 

Recommended reading

KONWERSACJE

Buscha, Anne/ Raven, Susanne/ Szita, Szilvia: Erkundungen. Sprachniveau C1.  Schubert 2013.

Buscha, Anne/ Matz, Juliane/ Raven, Susanne: Entscheidungen. Deutsch als Geschäfts- und Verhandlungssprache für fortgeschrittene Lerner. Schubert 2016.  

Daniels, Albert/ Dengler, Stefanie/ Mautsch, Klaus u.a.: Mittelpunkt neu. Niveau C1. Klett 2013.

Dimter, M.: Textklassenkonzepte heutiger Alltagssprache. Kommunikationssituation, Textfunktion und Textinhalt als Kategorien alltagssprachlicher Textklassifikation. Niemeyer 1981.

Eismann, Volker: Training berufliche Kommunikation: B2-C1. Erfolgreich bei Präsentationen. Cornelsen 2006.  

Koithan, Ute/ Schmitz Helen u.a.: Aspekte neu C1. Klett 2015.

Schatz, Heide: Fertigkeit Sprechen. München 2006.

 

ĆWICZENIA Z TEKSTEM

Adamzik, Kirsten (Hrsg.): Textsorten. Reflexionen und Analysen. Stauffenburg 2000.

Buscha, Anne: Das Oberstufenbuch Deutsch als Frendsprache. Schubert 2005.

Doderer, Ingrid: Fremde Texte lesen. Wege zum Verstehen anderer Kulturen durch Leseförderung im Fremdsprachenunterricht. Iudicium 1991.

Krull, Wilhelm/ Wefelmeyer, Fritz (Hrsg.): Textarbeit - Literarische Texte. 2. Aufl. Iudicium 1989.

Müller, Bern-Dietrich (Hrsg.): Textarbeit - Sachtexte. (Studium DaF, 2) Iudicium 1988.

 

PISANIE KREATYWNE

Adamzik,Kirsten/ Antos, G./ Jakobs, Eva-Maria (Hrsg.): Domänen- und kulturspezifisches Schreiben. Frankfurt/M.: Lang, 1997.

Strank, Wiebke: Da fehlen mir die Worte. Systematischer Wortschatzerwerb für fortgeschrittene Lerner in Deutsch als Fremdsprache. Schubert 2010.

Ballstaedt, Steffen-Peter/ Mandl, Heinz / Schnotz, Wolfgang u.a..: Texte verstehen, Texte gestalten.  Urban und Schwarzenberg 1981.

Ehnert, Helga/ Ehnert, Rolf: Gespräch und Diskussion. Verwirklichen von Sprechabsichten. Lensing 1980.

Günther, Udo: Texte planen - Texte produzieren. Westdeutscher Verlag 1993.

Lieber, Maria / Posset, Jürgen (Hrsg.): Texte schreiben im Germanistik-Studium. Iudicium 1988.

Zuchewicz, Tadeusz: Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. P. Lang 2003.

 

Leksykony, słowniki, artykuły, teksty literackie/ wg bieżących potrzeb.

Further reading

Wg bieżących potrzeb, każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Piotr Krycki (last modification: 04-06-2019 23:21)