SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Medyczne podstawy logopedii |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-LOiK-MPL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z anatomią i fizjologią narządów mowy, głosu i słuchu w różnych okresach życia człowieka. Zapoznanie słuchacza z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.
Brak.
Wykłady: Anatomia i fizjologia narządów mowy – rola mózgu w powstawaniu mowy, narządy biorące udział w powstawaniu głosu; miejsce wytwarzania strumienia powietrza; budowa krtani; unerwienie i rola krtani; budowa gardła; rola gardła i jego unerwienie; struktura i funkcja jamy nosowej i zatok obocznych nosa; budowa jamy ustnej; rozwój i budowa uzębienia człowieka; struktura, unerwienie i rola języka; budowa podniebienia. Audiologia i foniatria – wyjaśnienie pojęć i przedmiot zainteresowań foniatrii, audiologii, otolaryngologii, otorynolaryngologii; schemat badania laryngologicznego; zarys metod rehabilitacji stosowanych w foniatrii i audiologii; diagnostyka i leczenie chorób: niedosłuch, głuchota, zaburzenia mowy, chrypka, bezgłos, szumy uszne, zaburzenia połykania, zaburzenia równowagi, zawroty głowy.
Ćwiczenia: Anatomia i fizjologia narządów mowy – powstawanie głosu ludzkiego; struktury tworzące narząd słuchu człowieka; budowa ucha środkowego i zewnętrznego; budowa ucha wewnętrznego; działanie narządu słuchu; zmienność w budowie i czynności narządu głosu, mowy i słuchu w zależności od płci i wieku. Audiologia i foniatria: metodyka badania audiologicznego (metody badania narządu słuchu u dorosłych i dzieci/audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, otoemisja, audiometria odpowiedzi wywołanych); zaburzenia i schorzenia narządu słuchu; metody terapii stosowane w schorzeniach narządu słuchu; zastosowanie aparatów słuchowych, systemów wspomagających słyszenie u osób niedosłyszących; metodyka badania foniatrycznego; zaburzenia i schorzenia narządu głosu i mowy oraz czynniki ryzyka; metody terapii stosowane w schorzeniach narządu głosu i mowy.
Ćwiczenia – praca w grupach, prezentacja, praca z książką.
Wykład – wykład tradycyjny, prezentacja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z ocena, na którą składają się wyniki osiągnięte na sprawdzianach pisemnych (50%) oraz ocena z pracy pisemnej (50%).
Wykład – ocena z egzaminu pisemnego.
Aleksandrowicz R., Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2006.
Obrębowski A., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.
Pruszewicz A., Audiologia kliniczna: zarys, Poznań 2003
Śliwińska-Kowalska M., Audiologia kliniczna, Łódź 2005.
Janczewski G., Otolaryngologia praktyczna, Gdańsk 2005.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 09:02)