SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Rozwój mowy i języka |
Kod przedmiotu | 14.4-WL-LOiK-RMIJ |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Logopedia ogólna i kliniczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2018/2019 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 20 (w tym jako e-learning) |
1,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z normą rozwojową oraz warunkami prawidłowego rozwoju mowy i języka. Przygotowanie do projektowania działań diagnozujących i wspomagających rozwój mowy dziecka.
Podstawy psychologii rozwojowej.
Okresy w rozwoju mowy. Znaczenie okresu prenatalnego w rozwoju mowy. Pierwszy rok życia dziecka: nabywanie podstaw sprawności językowych w kontekście rozwoju ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego. Rozwój fonologicznej, gramatycznej, semantycznej i pragmatycznej sprawności językowej od drugiego do siódmego roku życia. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój mowy. Czynniki biologiczne i środowiskowe zakłócające rozwój mowy.
Ćwiczenia – prezentacja, studium przypadku, praca w grupie.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną: średnia ocen ze sprawdzianu i projektu.
Dołęga Z., Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice 2003.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia – pytania i odpowiedzi, Opole 1999.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.
Eliot L., Co tam się dzieje? Poznań 2003.
Krasowicz-Kupis G., Rozwój świadomości językowej dziecka: teoria i praktyka, Lublin 2004.
Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.
Słodownik-Rycaj E., Rozwijanie mowy komunikatywnej dziecka, Warszawa 1998.
Skorek E.M., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka, Zielona Góra, 2000.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 24-09-2019 16:51)