SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru B4: Filozofia sztuki |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-FD-PFS |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filozofia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z koncepcjami i teoriami dotyczącymi sztuki; poznanie i zrozumienie zjawisk sztuki najnowszej oraz ich kulturowego środowiska; analiza zjawisk sztuki najnowszej: w aspekcie formalnym - instalacja, obiekt, multimedia; w aspekcie kontekstualnym: pamięć, ciało, zmysłowość.
Wiedza z zakresu historii kultury i sztuki, historii filozofii; umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami humanistyki
Filozofia sztuki a estetyka oraz inne nauki o sztuce.
Podstawowe koncepcje sztuki, ich analiza i krytyka.
Dzieło sztuki; tradycyjna struktura, typy dzieł sztuki.
Recepcja i odbiór dzieła sztuki.
Przeżycie estetyczne, postawa estetyczna, percepcja estetyczna.
Filozofia twórczości - myślenie artystyczne a myślenie twórcze.
Problematyka sztuki współczesnej: nowoczesność, moderna, modernizm, postmodernizm.
Eesencjonalizm a antyesencjonalizm w teorii sztuki.
Zagadnienie i geneza antysztuki.
Filozofia sztuki i estetyka w kulturze cyfrowej.
Sztuka i sztuka popularna.
Sztuka a procesy estetyzacji kultury.
Dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zbiorcza ocena aktywności na zajęciach, wypowiedź pisemna.
Croce B., Zarys estetyki, PWN, Warszawa 1961,
Gołaszewska M., Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, PWN, Warszawa 1984;
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa, 2012
Danto A.C., Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006.
Morawski S., Na zakręcie: od sztuki do posztuki.
Read H., Sens sztuki, Warszawa 1982. Postmodernizm: antologia przekładów, wyb. R. Nycz, Kraków 1998.
Margolis J., Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki?, Kraków 2004.
Baudrillard J., Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne z dodatkiem wywiadów o „Spisku sztuki”, Warszawa 2006.
Schelling F.W.J., Filozofia sztuki, Warszawa 1983.
Eco U., Sztuka i piękno w średniowieczu, Kraków 2006.
Myśliciele kronikarze i artyści o sztuce. Od starożytności do 1500 roku, wyb. i oprac. J. Białostocki, Gdańsk 2001.
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce 1500-1600 , wyb. i oprac. J. Białostocki, Warszawa 1985.
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, wyb. E. Grabska i M. Poprzęcka, Warszawa 1974.
Kawiecki P., Kulturowe pojmowanie sztuki, wydaw. UG, Gdańsk 1996;
Ossowski S., U podstaw estetyki, PWN, Warszawa 1966;
Marquard O., Aestetetica i anaestetica rozważania filozoficzne, Warszawa 2007. W.
Welsch W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, Kraków 2005.
Nietzsche F., Narodziny tragedii czyli hellenizm i pesymizm, Kraków 2005.
Gołaszewska Maria, Estetyka i antyestetyka.
Carroll Noel, Filozofia sztuki masowej. Gdańsk 2011.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 05-07-2019 12:19)