SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru A4: Ekofilozofia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru A4: Ekofilozofia
Kod przedmiotu 08.1-WH-CDFP-PE
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Kulturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2019/2020
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Stefan Konstańczak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z filozoficznymi koncepcjami ujmującymi świat całościowo, w których człowiek i przyroda stanowią wzajemnie dopełniające się elementy. Przyroda zostanie przedstawiona jako struktura dynamiczna, podlegająca ewolucji wraz z ludzką cywilizacją. Studenci w trakcie zajęć nabywają również kompetencji w zakresie samodzielnej analizy problemów ekologicznych zagrażających przyszłoścvi gatunku ludzkiego..

Wymagania wstępne

Znajomość historii kultury i postaw wiedzy biologicznej na .poziomie szkoły średniej

Zakres tematyczny

1. Przedmiot, terminologia i podstawowe założenia  ekofilozofii. Idea koewolucji świata przyrodniczego i społecznego.

2. Spory w ekofilozofii: antropocentryzm, biocentryzm, ekocentryzm i „teoria wszystkiego”.

3. Miejsce przyrody w systemie wartości ludzkich.

4. Ekologia człowieka. Znaczenie bioróżnorodności dla biosfery.

5-7. Miejsace człowieka w przyrodzie w tradycji filozoficznej (starozytność, średniowiecze, czasy nowożytne)

8. Ekoteologia. Environmentalizm.

9. Ekofilozofia Henryka Skolimowskiego.

10. Koncepcja Gai – James Lovelock i Lynn Margulis.

11. Neonaturalizm. Kulturalizm. Socjobiologia.

12. Ekologia głęboka.

13. Kreowanie ery ekologicznej. Edukacja ekologiczna. Współczesne ruchy proekologiczne.

14-15. Koncepcja zrównoważonego rozwoju.

 

Metody kształcenia

metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach . Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny z ćwiczeń oraz z tekstu końcowego.

Literatura podstawowa

1. L. Ferry, Nowy ład ekologiczny. Zwierzę - drzewo – człowiek, Warszawa 1995.

2. S. Konstańczak, Wybrane zagadnienia ekofilozofii, Słupsk 2005.

3. Z. Piątek, Ekofilozofia, Kraków 2008.

4. H. Skolimowski, Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako drzewo życia, Warszawa 1993.

5. K. Waloszczyk, Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Łódź 1996.

 

Literatura uzupełniająca

1. J.M. Dołęga, Człowiek w zagrożonym środowisku, Warszawa 1993.

2. I. S. Fiut, Ekofilozofia. Geneza i problemy, Kraków 2003.

Uwagi

Wykorzystywane środki dydaktyczne:

a.    Encyklopedia multimedialna PWN „Środowisko”;

b.    Encyklopedia multimedialna PWN „Ziemia”.

c.    Encyklopedia multimedialna PWN „Życie”;


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Stefan Konstańczak (ostatnia modyfikacja: 13-07-2019 22:51)