SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Filozofia |
Kod przedmiotu | 08.1-WL-WFSP-FIL |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2019/2020 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Narodziny i rozwój filozofii jako dyscypliny interdyscyplinarnej, poszerzającej horyzonty myślowe człowieka. Ukazanie roli filozofii w kształtowaniu naukowego, tzn. refleksyjnego i krytycznego poglądu na rzeczywistość rozumianą jako byt przyrodniczy, społeczny i ludzki. Wskazanie na rolę filozofii jako wielowiekowej dyscypliny inspirującej różne sfery aktywności intelektualnej, twórczej człowieka. Wskazanie naczelnych dyscyplin i kategorii filozoficznych. Ukazanie związku między filozofią, nauką i kulturą jako zintegrowanych płaszczyzn rozwoju twórczego myślenia i świadomości znaczenia tychże związków dla pełnego rozwoju człowieka.
Studenci powinni mieć opanowany podstawowy zasób informacji z zakresu historii kultury obowiązujący na poziomie szkoły średniej .
Wykład: Przedmiot filozofii, geneza powstania filozofii, relacja między filozofią a naukami szczegółowymi. Działy filozofii z uwzględnieniem zagadnień teorii bytu, teorii poznania, filozofii człowieka, filozofii społecznej, aksjologii i etyki. Główne systemy filozoficzne: filozofia Platona, filozofia Arystotelesa, filozofia chrześcijańska, nowożytny racjonalizm i empiryzm, filozofia Immanuela Kanta, utylitaryzm, filozofia człowieka w XX wieku.
wykład problemowy z użyciem prezentacji multimedialnych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – test przeprowadzony w formie pisemnej warunkiem zaliczenia jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ustalona zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
1. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metaetyka, wydanie dowolne.
2. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. 1-3, wybrane rozdziały, wydanie dowolne.
3. W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.
4. R. Palacz, Klasycy filozofii, Zielona Góra 1995.
5. Historia filozofii. Teksty źródłowe, red. K. Kaszyński, Zielona Góra 1995.
6. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
1. F. Copleston, Historia filozofii, t. 1 - wydanie dowolne.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 20-03-2020 14:10)