SylabUZ
Course name | Teaching practice I |
Course ID | 05.1-WP-PSPM -PRA1 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | 30 | 2 | 30 | 2 | Credit with grade |
Poznanie przez studenta specyfiki przedszkola lub szkoły, w których odbywana jest praktyka, szczególnie w zakresie: znajomości realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pracy placówki, zakresów zadań pracowników, znajomości uczestników procesów pedagogicznych tzn. dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz orientacji w prowadzonej przez placówkę dokumentacji zgodnej z wymaganiami prawa oświatowego i programów realizacji doradztwa zawodowego uwzględniających treści wynikające z przepisów dotyczących doradztwa zawodowego.
Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu/uczniom w szkole i poza nimi
Opanowanie przez studenta umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka/ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły
Opanowanie przez studenta umiejętności dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych
Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i innymi nauczycielami oraz terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, edukacji elementarnej, subdyscyplin pedagogiki specjalnej.
Praktyka:
Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, struktura i organizacja pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych. Realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne i terapeutyczne. Obowiązująca zgodnie z prawem oświatowym dokumentacja szkoły oraz nauczyciela-wychowawcy.
Obserwowanie zorganizowanej i spontanicznej aktywności wychowanków, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych sytuacjach, interakcji nauczyciel (wychowawca) – wychowanek, uczeń – uczeń, procesów grupowych w klasie, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, prowadzonych przez opiekuna zajęć, integrowania czynności opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych w różnych sytuacjach.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnieniu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy w zakresie: diagnozowania dynamiki grupy oraz pozycji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie, poznania wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sytuacja społeczna, potrzeby, zdolności, dysfunkcje, zaburzenia), prób prowadzenia zajęć opiekuńczowychowawczych wobec grupy i konkretnych wychowanków (zajęcia integracyjne, profilaktyczne), sprawowania opieki nad wychowankami poza terenem szkoły lub przedszkola.
Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Praktyka.
Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Praktyka:
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela – opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa:
Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z praktyki.
Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 30-11-2019 10:30)