SylabUZ

Generate PDF for this page

Teaching practice I - course description

General information
Course name Teaching practice I
Course ID 05.1-WP-PSPM -PRA1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Tomasz Fetzki
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Practical training 30 2 30 2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studenta specyfiki przedszkola lub szkoły, w których odbywana jest praktyka, szczególnie w zakresie: znajomości realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pracy placówki, zakresów zadań pracowników, znajomości uczestników procesów pedagogicznych tzn. dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz orientacji w prowadzonej przez placówkę dokumentacji zgodnej z wymaganiami prawa oświatowego i programów realizacji doradztwa zawodowego uwzględniających treści wynikające z przepisów dotyczących doradztwa zawodowego.

Poznanie przez studenta zasad zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu/uczniom w szkole i poza nimi

Opanowanie przez studenta umiejętności obserwowania funkcjonowania dziecka/ucznia i nauczyciela w życiu przedszkola lub szkoły

Opanowanie przez studenta umiejętności dokonywania analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

Ukształtowanie u studenta kompetencji niezbędnych do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i innymi nauczycielami oraz terapeutami w celu poszerzania swojej wiedzy.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, edukacji elementarnej, subdyscyplin pedagogiki specjalnej.

Scope

Praktyka:

Poznanie zasad BHP. Sposób funkcjonowania szkoły lub przedszkola, struktura i organizacja pracy pracowników i uczestników procesów pedagogicznych. Realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze oraz dydaktyczne i terapeutyczne. Obowiązująca zgodnie z prawem oświatowym dokumentacja szkoły oraz nauczyciela-wychowawcy.

Obserwowanie zorganizowanej i spontanicznej aktywności wychowanków, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w różnych sytuacjach, interakcji nauczyciel (wychowawca) – wychowanek, uczeń – uczeń, procesów grupowych  w klasie, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, prowadzonych przez opiekuna zajęć, integrowania czynności opiekuńczo-wychowawczych, dydaktycznych i terapeutycznych w różnych sytuacjach.

Współdziałanie z opiekunem praktyk w sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnieniu bezpieczeństwa, podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Pełnienie roli opiekuna-wychowawcy w zakresie: diagnozowania dynamiki grupy oraz pozycji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupie, poznania wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (sytuacja społeczna, potrzeby, zdolności, dysfunkcje, zaburzenia), prób prowadzenia zajęć opiekuńczowychowawczych wobec grupy i konkretnych wychowanków (zajęcia integracyjne, profilaktyczne), sprawowania opieki nad wychowankami poza terenem szkoły lub przedszkola.

Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Teaching methods

Praktyka.

Dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja, praca z książką, metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Praktyka:

Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianym programem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela – opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z praktyki.

Recommended reading

Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.

Further reading

Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, Warszawa 2010.

Notes


Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 30-11-2019 10:30)