Celem przedmiotu jest wprowadzenie słuchaczy w problematykę podstawowych pojęć z zakresu psychologii pracy; zapoznanie z podstawowymi pojęciami i koncepcjami wyjaśniającymi zachowania ludzkie oraz funkcjonowanie grup w organizacji; zwrócenie szczególnej uwagi na rolę psychologii pracy w tworzeniu bezpiecznego i higienicznego miejsca pracy zarówno w sensie psychologicznego, fizycznego i społecznego bezpieczeństwa.
Wymagania wstępne
Brak.
Zakres tematyczny
Człowiek w pracy: wartość i sens pracy w wybranych koncepcjach psychologicznych. Analiza środowiska pracy jako metodologiczna podstawa psychologii pracy
Techniki i metody badawcze w psychologii pracy i organizacji
Niezawodność człowieka w pracy
Psychologiczny opis stanowisk pracy
Czynniki przydatności zawodowej pracowników na różnych stanowiskach: perspektywa badań psychologicznych
Psychologiczne czynniki efektywności pracy człowieka: zaangażowanie w pracy, zadowolenie z pracy, metody pomiaru
Zdrowie psychiczne pracowników: stres w pracy, syndrom wypalenia zawodowego, zjawisko alienacji w pracy
Rozwój zawodowy, planowanie karier zawodowych pracowników
Szkolenia pracowników
Lojalność pracowników w warunkach współczesnego rynku pracy
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny, prezentacje multimedialne, pogadanka, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, zestawy testów psychologicznych.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Sprawdzenie stopnia przygotowania słuchaczy oraz ich aktywności w trakcie zajęć, egzamin i kolokwium zaliczeniowe w formie ustnej.
Literatura podstawowa
Schultz D.P., Schultz S.E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Warszawa, 2008
Terelak J., Psychologia organizacji i zarządzania, Warszawa, 2008
Lubrańska A., Psychologia pracy. Podstawowe pojęcia i zagadnienia, Warszawa 2017
Literatura uzupełniająca
Rongińska T., Gaida W., Strategie radzenia sobie z obciążeniem psychicznym w pracy zawodowej, Zielona Góra 2012
Górnik-Durose M., Kozusznik B. (red), Perspektywy psychologii pracy, Katowice 2007
Rongińska T., Badanie osobowości w kontekście sytuacyjnym, Zielona Góra 2005
Nosal Cz.S., Psychologia myślenia i działania menedżera, Kraków 2001
Nosal Cz.S., Psychologia decyzji kadrowych, Kraków 1999
Uwagi
Brak.
Zmodyfikowane przez dr Piotr Kapusta (ostatnia modyfikacja: 15-11-2019 18:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.