SylabUZ
Course name | Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej |
Course ID | 05.6-WP-PSPM-WDPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie przez studentów kluczowych pojęć związanych z pedagogiką specjalną: subdyscypliny pedagogiki specjalnej, paradygmaty, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne. Analizowanie i interpretowanie przez studentów przemian w pedagogice pedagogiki specjalnej w zakresie opieki, systemu edukacji, jak i badań naukowych, a także systemu kształcenia pedagogów specjalnych. Uwrażliwienie studentów na problemy osób z niepełnosprawnością we współczesnym świecie oraz konieczność angażowania się pedagogów specjalnych w ich rozwiązanie.
Znajomość celów i zadań pedagogiki ogólnej.
Wykłady
1) Pedagogika specjalna jako subdyscyplina pedagogiki. 2) Interdyscyplinarność pedagogiki specjalnej. 3) Dziedziny pedagogiki specjalnej. 4) Wspólne i swoiste problemy osób z niepełnosprawnością. 5) Paradygmatyczne zmiany w pedagogice specjalnej. 6) Przemiany w opiece i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością w Polsce. 7) Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością.
Ćwiczenia
1) Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. 2) Klasyfikacje osób z niepełnosprawnością. 3) System edukacji osób z niepełnosprawnością w Polsce na tle systemów w innych państwach w Europie i na świecie. 4) Kompleksowa rehabilitacja (rewalidacja) osób z niepełnosprawnością. 5) Dziecko (uczeń) ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i środowisku lokalnym. 6) Wizytacja w szkole specjalnej, szkole z oddziałami integracyjnymi i ogólnodostępnej (studenci niestacjonarni we własnym zakresie).
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.
Ćwiczenia
Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami, wycieczka.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%)
Ćwiczenia
1) Przygotowanie referatu - prezentacji na wybrany temat. 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna(do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). 3) Ocena za aktywność na zajęciach. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ocen z 1 i 2.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 14-11-2019 21:29)