Zapoznanie przyszłych pedagogów zajmujących się pracą dydaktyczno - opiekuńczo -wychowawczą w szkołach lub innych placówkach z regulacjami prawnymi w zakresie kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, do prowadzenia na ich terenie i w środowisku lokalnym prawidłowo rozumianej i właściwie organizowanej pracy w zakresie poradnictwa pedagogicznego , w szczególności zasadami organizowania i udzielania pomocy psychologiczno -pedagogicznej, zasadami orzekania w ww. zakresie. Wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.
Wymagania wstępne
Znajomość podstaw psychologii rozwoju człowieka, procesów wychowania, socjalizacji, uwarunkowań związanych z rozwojem bio -psycho -fizycznym człowieka (dziecka).
Wiedza z subdyscyplin pedagogiki specjalnej dotycząca swoistych właściwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zakres tematyczny
Rys historyczny, przedmiot, cele, zadania, funkcje i struktura poradnictwa pedagogicznego.
Proces postępowania poradniczego, doradca jako podmiot działania, porada, jej struktura, treść i charakter, niektóre zasady działania poradniczego, metody pracy w poradnictwie.
Kompetencje poradnicze nauczyciela/wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania).
Ujęcia koncepcyjne poradnictwa dydaktyczno -opiekuńczo -wychowawczego na rzecz uczniów ze SPE – założenia i obszary działania, nowe formy edukacji, systemy wsparcia.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole/placówce na rzecz uczniów ze S PE – formy i zasady udzielania pomocy, zadania dyrektora, nauczycieli i specjalistów (innych podmiotów udzielających pomocy) w świetle nowych przepisów prawnych w tym zakresie.
Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni psychologiczno-pedagogicznej – podstawy prawne i procedury postępowania.
Metody kształcenia
Wykład konwencjonalny z elementami wykładu problemowego i konwersatoryjnego z prezentacją multimedialną.
Praca z dokumentem prawnym.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady
Zaliczenie z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów - ocena dost., 70% -
dst+; 80% - db; 90% - db+; 100% - bdb) lub w formie ustnej - wybór studenta.
Ocena końcowa
Ocena z wykładów (testu)
Literatura podstawowa
Kargulowa Alicja, O teorii i praktyce poradnictwa, Warszawa 2004.
Skałbania Barbara, Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Kraków 2009.
Czarnocka Marzenna, Udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno -pedagogicznej w przedszkolu i szkole, Warszawa 2018.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik, Warszawa 2010.
Wołk Z., Poradnictwo zawodowe w edukacji młodzieży, Zielona Góra 2006.
Hajduk B., Hajduk E. O pomocy skutecznej i nieskutecznej, Zielona Góra 2008
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. z 2013 r., poz. 199 oraz z 2017 r., poz. 1647);
Literatura uzupełniająca
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 oraz z 2018 r. poz. 1485);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologicznopedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743);
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481),
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680 i 1681)
Uwagi
Podstawowy – aktualny wykaz aktów prawnych (nie wymienionych wyżej) dot. kształcenia dzieci ze SPE i pomocy psychologiczno -pedagogicznej otrzymuje student na
pierwszych zajęciach.
Zmodyfikowane przez dr Helena Ochonczenko (ostatnia modyfikacja: 16-11-2019 21:01)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.