SylabUZ

Generate PDF for this page

Historia wychowania i myśli pedagogiki specjalnej - course description

General information
Course name Historia wychowania i myśli pedagogiki specjalnej
Course ID 05.9-WP-PSSM-HWMPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Edyta Bartkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Opisanie historycznego rozwoju wychowania i szkolnictwa (w tym specjalnego) oraz innych instytucji oświatowo-wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji ideałów i celów wychowania, treści, form, metod i zasad pracy oraz roli nauczyciela - wychowawcy i ucznia - podopiecznego w procesie edukacyjnym; ukazanie i scharakteryzowanie rozwoju myśli o edukacji ( tym specjalnej)  na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów i działaczy społeczno-politycznych; prześledzenie, analiza i wyjaśnienie procesów kształtowania się polskiej tożsamości w dziedzinie oświaty, wychowania i myśli pedagogicznej na tle przemian społecznych, procesu formowania się państw i narodów europejskich; wykazanie związków między teorią i praktyką kształcenia (w tym kształcenia specjalnego) i wychowania a uwarunkowaniami społeczno-politycznymi i kulturowymi danej epoki; uchwycenie ciągłości i zmiany w procesie rozwoju oświaty, kształcenia (w tym kształcenia specjalnego) i wychowania oraz uświadomienie trwałych wartości wybranych poglądów i praktyk edukacyjnych dla rozwoju współczesnej działalności edukacyjnej.

Prerequisites

Podstawowa znajomość zagadnień historii powszechnej i polskiej.

Scope

Wykłady

Historia wychowania jako dyscyplina naukowa – jej geneza, przedmiot, cele i zadania. Wychowanie w starożytnej Grecji i w Rzymie. Praktyka opiekuńcza w starożytności chrześcijańskiej.

Wychowanie w średniowieczu. Szpitalnictwo kościelne.

Nowe tendencje w oświacie, wychowaniu i opiece w dobie renesansu. Początki zorganizowanej opieki publicznej i pomocy dzieciom zaniedbanym, wykolejonym. Wpływ Odrodzenia, reformacji i reformy katolickiej oraz Oświecenia na formułowanie postulatów i projektów opieki nad ubogimi, żebrakami, podrzutkami oraz dziećmi pozbawionymi możliwości wychowania w rodzinie. Pierwsze instytucje opiekuńczo-wychowawcze i ich rozwój: szpitale-przytułki, sierocińce, zakłady wychowawcze. Początkowe formy opieki nad dzieckiem chorym i niewidomym oraz pierwsze próby nauczania dzieci upośledzonych od XVI do XVIII wieku.

Rozwój opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi na przełomie XVIII/XIX wieku.

Narodziny szkolnictwa specjalnego i opieki pedagogicznej nad dziećmi głuchymi, niewidomymi, upośledzonymi oraz przewlekle i psychicznie chorymi od II połowy XVIII w. do początku XIX w.

Początki praktyki i teorii wychowania przedszkolnego (R. Owen, F. Froebel, M. Pape-Carpentier, A. Cieszkowski), przemiany w szkolnictwie elementarnym (J. H. Pestalozzi, E. Estkowski), średnim (J. F. Herbart, H. Spencer) i wyższym w XIX wieku.

Projekty i praktyczne próby działań opiekuńczych na ziemiach polskich w XIX w. Zakłady i szkoły specjalne w okresie zaborów (Warszawskie i Krakowskie Towarzystwo Dobroczynności, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie). Ochronki i zakłady zakonne. 

Narodziny i główne idee „Nowego wychowania” oraz jego przejawy na ziemiach polskich.

Oświata, opieka i wychowanie w niepodległej Polsce. Początki pedagogiki opiekuńczej jako dyscypliny naukowej. Nowe formy opieki instytucjonalnej. Udział Kościoła w rozwiązywaniu problemów opieki i wychowania. Szkolnictwo specjalne i pedagogika specjalna w XX wieku.

Ćwiczenia

Narodziny myśli pedagogicznej w czasach antycznych (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Kwintylian).Myśliciele starożytni wobec problemu opieki i wychowania.

Humanistyczne idee pedagogiczne i społeczne (Guarino de Verona, Vittorino da Feltre, Erazm z Rotterdamu, L. Vives, A. F. Modrzewski, Marycjusz, Petrycy, Gliczner).

Narodziny podstaw pedagogiki nowożytnej (A. Komeński, Radke, J. Locke).

Oświatowe idee i nurty doby oświecenia i ich przedstawiciele (J.J. Rousseau, D. Diderot, D'Alembert, Helwecjusz). 

Rozwój myśli pedagogiki opiekuńczej i specjalnej  (J.H. Pestalozzi, F.E. Fellenberg, Ch. de L'Epee, S. Heinicke, L. Braille, L. Perzyna).

Postulaty pedagogiki elementarnej i przedszkolnej (F. Froebel, M. Pape-Carpentier, J. H Pestalozzi, A. Cieszkowski), przemiany w szkolnictwie średnim (J.F. Herbart, H. Spencer) i wyższym w XIX wieku.

Główne idee „nowego wychowania” (J. Dewey, E. Key, M. Montessori, O. Decroly, C. Freinet, H. Rowid, J. Korczak). Postulaty pedagogiki opiekuńczej i specjalnej (J.C. Babicki, J. Korczak, K. Jeżewski, M. Grzegorzewska). 

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia

Praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin ustny.

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Kot S., Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, cz. 1-3, Warszawa 1994.
  2. Możdżeń S., Teksty źródłowe do dziejów wychowania, cz. 1-8, Kielce 1993.
  3. Wołoszyn S., Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, T. I-IV, Kielce 1998.

Further reading

  1. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
  2. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, T. I-II, Warszawa 1965-1968.
  3. Historia wychowania – wiek XX, pod red. J. Miąso,  T. I-II, Warszawa 1984.
  4. Kot S., Historia wychowania: zarys podręcznikowy, T. I-II, Warszawa 1984.
  5. Krasuski J., Historia wychowania, Warszawa 1985.
  6. Litak S., Historia wychowania, Kraków 2004.
  7. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. 1, Kielce 1992.
  8. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. 2, Kielce 1992.
  9. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa 1964.Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku: próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998.

Notes


Modified by dr Edyta Bartkowiak (last modification: 22-11-2019 17:39)