SylabUZ
Course name | Komunikacja alternatywna i wspomagająca |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-KAiW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.
Wykłady
1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej.
Ćwiczenia
1) Umiejętności prelingwalne i ich wpływ na wprowadzanie AAC. 2) Obserwacja pacjenta i wywiad z rodzicami przed wprowadzeniem AAC. 3) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 4) Pomoce do porozumiewania się: rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 5) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 6) Tablice komunikacyjne. 7) Strategie uczenia się przy wsparciu AAC. 8) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.
Wykłady
Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.
Ćwiczenia
Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Ocena z wykładów – średnia ocen aktywności za udział w dyskusjach i kolokwium.
Ćwiczenia
Ocena z ćwiczeń – średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych, projektów.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr Katarzyna Stein-Szała (last modification: 09-12-2019 11:25)