SylabUZ

Generate PDF for this page

Komunikacja alternatywna i wspomagająca - course description

General information
Course name Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Course ID 05.6-WP-PSSM-KAiW
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami wiedzy (istota, klasyfikacja, metody) komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC); znaczenie dla psychospołecznego funkcjonowania osób z problemami w komunikacji werbalnej. Zapoznanie w podstawowym zakresie z metodami AAC (specyfika i przeznaczenie). Uwrażliwienie na znaczenie AAC dla inkluzji społecznej osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.

Prerequisites

Wstępna wiedza na temat zaburzeń mowy i komunikacji społecznej.

Scope

Wykłady

1) Komunikacja a psychospołeczne funkcjonowanie człowieka. 2) AAC – definicja, terminologia, klasyfikacja. 3) Użytkownicy AAC – klasyfikacja, etiologia i symptomatyka zaburzeń w komunikacji werbalnej.

Ćwiczenia

1) Umiejętności prelingwalne i ich wpływ na wprowadzanie AAC. 2) Obserwacja pacjenta i wywiad z rodzicami przed wprowadzeniem AAC. 3) Znaki przestrzenno-dotykowe, znaki manualne, znaki graficzne. 4) Pomoce do porozumiewania się: rozwojowe i sytuacyjne, pomoce proste i elektroniczne, pomoce wysokiej technologi (technologie wspomagające – AT). 5) Sposoby wprowadzania i stosowania AAC (stała, czasowa metoda komunikacji, metoda specjalistycznej strategii uczenia się. 6) Tablice komunikacyjne. 7) Strategie uczenia się przy wsparciu AAC. 8) Wykonywanie prostych pomocy rozwojowych i komunikacyjnych, słownika osobistego.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny.

Ćwiczenia

Praca z książką, pokaz z instruktażem, film dydaktyczny, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z wykładów – średnia ocen aktywności za udział w dyskusjach i kolokwium.

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń – średnia ocen z kolokwium i prac kontrolnych, projektów.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Alternatywne i wspomagające metody porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem, red. B. Kaczmarek, A. Wojciechowska, Kraków 2015.
  2. Grycman M., Kaniecka K., Szczawiński P., PCS – broszura, Warszawa 2007
  3. Komunikacja, mowa, język w diagnozie i terapii zaburzeń rozwoju u dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, red. E.M. Minczakiewicz, Kraków 2001.
  4. Komunikacja, zaburzenia, terapia, red. E.M. Skorek, K.B. Kochan. Zielona Góra 2014.
  5. Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Warszawa 2002.
  6. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów: komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999.

Further reading

  1. Autica: materiały na temat autyzmu”, nr 2/2006, Metoda Ułatwionej Komunikacji. 
  2. Kaczmarek B., Grycman M., Podręczny słownik terminów AAC, Kraków 2019.
  3. Komunikacja alternatywna osób głuchoniewidomych, red. M. Zaorska, Toruń 2008.
  4. Lechowicz A., Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niesprawnością, Warszawa 2005.
  5. Podręczny słowniek terminów AAC, 
  6. Zielińska J., Komputer w rozwoju sprawności komunikacyjnej dzieci niesłyszących, Toruń 2005.

Notes


Modified by dr Katarzyna Stein-Szała (last modification: 09-12-2019 11:25)