SylabUZ
Course name | Społeczno-kulturowe i pedagogiczne aspekty niepełnosprawności intelektualnej |
Course ID | 05.6-WP-PSSM-WPSI |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education |
Education profile | academic |
Level of studies | Long-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 8 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Poznanie przez studentów społeczno-kulturowych uwarunkowań sytuacji osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. Nabycie przez studentów umiejętności interpretowania czynników warunkujących jakość życia osób z niepełnoprawnością intelektualną oraz podejmowania działań wspierających ich społeczną inkluzję oraz społeczną partycypację. Przygotowanie studentów do działania na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku lokalnym.
Znajomość treści z przedmiotu Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wykłady:
1) Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie kulturowej, socjologicznej i psychologicznej: koncepcje wyjaśniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie. 2) Stereotypy i uprzedzenia jako czynniki wykluczające osoby z niepełnosprawnością intelektualną z życia społecznego oraz sprzyjające budowaniu przez nie tożsamości negatywnej. 3) Strategie destygmatyzacji i destereotypizacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. 4) Jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną: parametry jakości życia oraz ich uwarunkowania.
Ćwiczenia:
1) Możliwości i ograniczenia realizacji zadań rozwojowych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną w różnych fazach życia. 3) Budowanie kapitału społecznego oraz wzmacnianie partycypacji społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualnym w środowisku lokalnym. 3) Wspieranie społecznej inkluzji osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych – przygotowanie, realizacja oraz ewaluacja projektu edukacyjnego.
Wykład, praca z tekstem, praca w grupach, pokaz.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).
Ćwiczenia: kolokwium z treści zajęć. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). Projekt edukacyjny realizowany w środowisku lokalnym: temat uzgodniony ze studentami.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 29-11-2019 20:26)