SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Macro-structures - course description

General information
Course name Social Macro-structures
Course ID 14.2-WP-SOCP-SMAK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 5
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Mielczarek-Żejmo
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Głównym celem jest uzyskanie przez studentów studentów wiedzy o podstawowych pojęciach i teoriach z zakresu makrostruktur społecznych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do rozpoznawania i analizowania współczesnych zjawisk i procesów dotyczących struktury społecznej i jej przemian, stratyfikacji społecznej oraz ruchliwości społecznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Zakres tematyczny Wykładu:

  1. Pojecie struktury społecznej. Wymiary struktury społecznej.
  2. Teoria klas społecznych Karola Marksa
  3. Neomarksowskie koncepcje struktury klasowej
  4. Teoria struktury społecznej Maxa Webera
  5. Post-weberowskie koncepcje struktury społecznej
  6. Klasa średnia – pojęcie, koncepcje. Klasa średnia w Polsce

 

Zakres tematyczny Ćwiczeń:

  1. Stratyfikacja społeczna. Systemy stratyfikacyjne. Stratyfikacja społeczna w Polsce w okresie transformacji systemowej
  2. Klasy społeczne. Klasy społeczne w Polsce w okresie transformacji systemowej
  3. Struktura klasowa w społecznej świadomości
  4. „Śmierć klas” – przesłanki i krytyka koncepcji
  5. Ruchliwość społeczna
  6. Ruchliwość społeczna we współczesnej Polsce
  7. Procesy marginalizacji społecznej
  8. Inteligencja
  9. Naród i grupy etniczne. Zróżnicowanie etniczne Polski
  10. Procesy integracji europejskiej

Teaching methods

Student zdobywa wiedzę oraz umiejętności z zakresu makrostruktur społecznych poprzez realizację następujących metod kształcenia:

treści wykładów: wykład konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny;

treści ćwiczeń: praca z książką, analiza tekstów źródłowych, praca grupowa, dyskusja wielokrotna, analiza przypadku.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału dotyczący egzaminu

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu

Ocena z wykładu to ocena z pisemnego egzaminu.

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego kolokwium

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Przygotowanie  referatu

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Zasady uzyskania oceny końcowej z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (50%) i referatu (50%)

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0)

Zasady uzyskania oceny końcowej

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń i wykładu*.

Recommended reading

  1. Chojnowski M., H. Palska, O wielopostaciowości pojęcia „inteligencja”, w: Inteligencja w Polsce: specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?, red. H. Domański, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.
  2. Domański H., Struktura społeczna w Polsce, Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2004.
  3. Grotowska-Leder J., Fenomen wielkomiejskiej biedy: od epizodu do underclass, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2002, rozdz. 2, s. 35-56.
  4. Leszkowicz-Baczyński J., Klasa średnia w Polsce? Sytuacja pracy, mentalność, wartości, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2007.
  5. Nikitorowicz J., Grupy etniczne w wielokulturowym świecie, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010, s. 261-272.
  6. Ossowski S., Z zagadnień struktury społecznej, Warszawa 1968, rozdz. Dychotomiczne wizje struktury klasowej; rozdz. Schemat gradacji, rozdz. Koncepcje funkcjonalne.
  7. Słomczyński K. M., Janicka K., Dychotomie w strukturze klasowej: o efekcie świętego Mateusza i pogłębiających się nierównościach społecznych, [w:] Co nas łączy, co nas dzieli? red. J. Mucha, E. Narkiewicz-Niedbalec, M. Zielińska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2018.
  8. Sorokin P., Ruchliwość społeczna, Wydawnictwo Instytut Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa 2009.

Further reading

  1. Cebula M., Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?, s. 97–125 Studia Socjologiczne, 2/2013.
  2. Domański H., Artur Pokropek i Tomasz Żółtak: Empiryczny test  hipotezy o słabnącej krystalizacji systemów partyjnych, „Studia Socjologiczne” 2/2013.
  3. Hamilton M, Hirszowicz M., Systemy stratyfikacji, w: Klasy i nierówności społeczne w perspektywie porównawczej, ISP PAN, Warszawa 1995.
  4. Mielczarek-Żejmo A., Krosno Odrzańskie : dynamika struktury społecznej w mieście przygranicznym, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2014.
  5. Sadowski I., Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale społecznym w okresie transformacji systemowej, w: Studia Socjologiczne, nr 2/2012 (205), s. 101-127.
  6. Wesołowski W., Słomczyński K.M (red.), Tożsamość, zaufanie, integracja: Polska i Europa,  IFiS PAN, Warszawa 2012.
  7. Zielińska M., Ariergarda realnego socjalizmu : społeczne biografie pokolenia stanu wojennego, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2006.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 25-04-2020 19:07)