SylabUZ

Generate PDF for this page

Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej - course description

General information
Course name Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej
Course ID 14.2-WP-SOCP- EPZS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

 

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa.

Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.

Prerequisites

Brak

Scope

Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR).

Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.

Dobór metod badawczych – przegląd poszczególnych metod i technik badawczych ze szczególnym uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem.

Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).

Ustawa o ochronie danych osobowych, RODO.

Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zjawisko plagiaryzmu.

Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie.

 

Teaching methods

 

Wykłady, prezentacje, dyskusje.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

 

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału obejmującego

kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem.

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu stanowić będzie ocenę z kolokwium.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z wykładu

Recommended reading

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 88-110.

Kodeks etyki socjologa: www.pts.org.pl

Kodeks ESOMAR:  https://www.ptbrio.pl/files/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.

Ustawa z dnia 4 lutego1994 oprawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.

 

 

 

 

Further reading

 

Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).

Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.

Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.

Gromkowska - Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s. 9-61.

Hammaersle y M. , Atkinson P., Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2000, s. 268-292.

Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.

Kurzępa J., Młodzież pogranicza Juma, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii badań).

Kurzępa J., Młodzież pogranicza Świnki, Impuls, Kraków 2001 (rozdz. dot. metodologii badań).

Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005) Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w Internecie) (pdf).

Sztabiński P.B., MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.

Środa M. Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, Etyka nr 27. 1994, s. 167-169.

Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko– Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).

 

 

Notes

Brak


Modified by dr Krzysztof Lisowski (last modification: 23-04-2020 11:46)