SylabUZ
Course name | Etyczne problemy zawodu socjologa i ochrona własności intelektualnej |
Course ID | 14.2-WP-SOCP- EPZS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Sociology |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z podstawowymi zasadami etycznymi dotyczącymi realizacji badań socjologicznych i wykonywania zawodu socjologa.
Dodatkowym celem jest zapoznanie studenta z prawnymi aspektami ochrony danych osobowych i własności intelektualnej.
Brak
Etyka zawodu socjologa. Wytyczne kodeksowe krajowe (PTS) i zagraniczne (Kodeksy ISA i ESOMAR).
Realizacja badań w sposób jawny i w sposób ukryty i związane z tym dylematy.
Dobór metod badawczych – przegląd poszczególnych metod i technik badawczych ze szczególnym uwzględnieniem problemów etycznych związanych z ich stosowaniem.
Trudne przedsięwzięcia badawcze (tematy i tereny badań).
Ustawa o ochronie danych osobowych, RODO.
Prawne aspekty ochrony własności intelektualnej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zjawisko plagiaryzmu.
Socjolog: badacz, ekspert, nauczyciel. Role społeczne w etycznej perspektywie.
Wykłady, prezentacje, dyskusje.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na ocenę. |
Tak |
Kolokwium pisemne. |
W formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej. |
Zakres materiału obejmującego kolokwium. |
Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach sylabusem. |
Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu. |
Ocena z wykładu stanowić będzie ocenę z kolokwium. |
*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej
Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z wykładu
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003, s. 511-536.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 88-110.
Kodeks etyki socjologa: www.pts.org.pl
Kodeks ESOMAR: https://www.ptbrio.pl/files/Miedzynarodowy_Kodeks_Badan_Rynku_i_Badan_Spolecznych.pdf
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN, Warszawa 2007, s. 280-327.
Ustawa z dnia 4 lutego1994 oprawie autorskim i prawach pokrewnych - aktualna wersja.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych – aktualna wersja.
Chomczyński P., Wybrane problemy etyczne w badaniach. Obserwacja uczestnicząca ukryta, Przegląd Socjologii Jakościowej tom II, nr 1, 2006. (tekst dostępny w Internecie).
Dyoniziak R., Sondaże a manipulowanie społeczeństwem, Universitas, Kraków 1997.
Goćkowski J., Społeczne role uczonych jako sprawdzian ich ethosu. Studia Socjologiczne Nr 5/1988.
Gromkowska - Melosik A., Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji, GWP, Gdańsk 2007, s. 9-61.
Hammaersle y M. , Atkinson P., Metody badań terenowych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań, 2000, s. 268-292.
Kamiński M., Badacz w instytucji totalnej, Kultura i Społeczeństwo nr 1/1990 s. 247-250.
Kurzępa J., Młodzież pogranicza Juma, Lubuskie Towarzystwo Naukowe, Zielona Góra 1998, (rozdz. dot. metodologii badań).
Kurzępa J., Młodzież pogranicza Świnki, Impuls, Kraków 2001 (rozdz. dot. metodologii badań).
Mirowski S., Ustawa o ochronie danych osobowych, (w:) Sztabiński P.B., Mirowski S. (2005) Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
Miszewski K., Kiedy badacz jest tajnym agentem, Przegląd Socjologii Jakościowej, Tom III, nr 2. 2007, (tekst dostępny w Internecie) (pdf).
Sztabiński P.B., MIirowski S., Problemy etyczne związane z pracą ankietera, (w:) Sztabiński P.B., Sawiński Z., Sztabiński F. (red.) Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Wyd. IFiS PAN, Warszawa 2005.
Środa M. Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, Etyka nr 27. 1994, s. 167-169.
Tyszka E., Sondaż. Odbicie czy kreowanie rzeczywistości, Warmińsko– Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne, nr 2/2012 (pdf).
Brak
Modified by dr Krzysztof Lisowski (last modification: 23-04-2020 11:46)