SylabUZ

Generate PDF for this page

Social Micro-structures - course description

General information
Course name Social Micro-structures
Course ID 14.2-WP-SOCP-MIK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 6
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Exam
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z wybranymi klasycznymi teoriami z zakresu mikrosocjologii i struktur pośrednich oraz działaniami podstawowych elementów struktury społecznej takich, jak małe grupy społeczne, więzi społeczne, role społeczne i ich rodzaje, wskazanie na praktyczne zastosowanie koncepcji mikrostruktur w interpretacji podstawowych procesów społecznych.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładu:

  1. Mikrostruktury – zagadnienia podstawowe:  kryteria podziału struktury społecznej na mikro-i makrostrukturę i ich adekwatność, mikrosocjologia jako dział socjologii.
  2. Znaczenie teorii w wyjaśnianiu zjawisk i procesów społecznych.
  3. Typy zbiorowości społecznych. Grupy społeczne i ich zróżnicowanie. 
  4. Emergentny strukturalizm socjologiczny, jako podstawowy paradygmat analizy mikrostruktur społecznych.
  5. Interakcyjne ujęcie mikrostruktur.
  6. Wybrane, klasyczne koncepcje teoretyczne - F. Tonnies, E. Durkheim, G. Simmel.
  7. Proces socjalizacji. Modele relacji jednostki ze środowiskiem społecznym.
  8. Socjolingwistyczna teoria socjalizacji B. Bernsteina.
  9. Komunikacja społeczna.
  10. Socjologiczne koncepcje grup odniesienia

Zakres tematyczny ćwiczeń:

  1. Zachowania – działania – działania społeczne – interakcje.
  2. Strukturalistyczne ujęcia roli społecznej.
  3. Rola społeczna - w ujęciach interpretatywnych. 
  4. Powstawanie małej grupy społecznej – antropologiczna i strukturalistyczna koncepcja małej grupy społecznej.
  5. Grupa pierwotna i jej status teoretyczny wg Ch. H. Cooley’a – na przykładzie wybranych grup społecznych.
  6. Więź społeczna w różnych typach zbiorowości społecznych – różnice, podobieństwa oraz przemiany więzi społecznej na poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  7. Instytucje społeczne – typy i wzajemne powiązania (w świetle wybranych teorii socjologicznych), funkcjonowanie na poziomie mikrostruktur i struktur średniego rzędu.
  8. Instytucje totalne – charakterystyka i typy.
  9. Integracja społeczna. Płaszczyzny i warunki integracji.  

Teaching methods

Wprowadzanie w problematykę za pomocą wykładu konwencjonalnego oraz konwersatoryjnego.

Podstawowe metody wykorzystywane na ćwiczeniach to praca z książką, dyskusja, prezentacja wystąpień/ wypowiedzi ustnych studentów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładów

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z wykładu.

Ocena z wykładu to ocena z egzaminu pisemnego.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie  do zajęć, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Przygotowanie i zaprezentowanie podczas zajęć - w oparciu o literaturę podstawową i uzupełniającą  - prezentacji / wypowiedzi ustnej / wystąpienia na zadany temat mieszczący się tematyce w kursu, stanowiący rozwinięcie podejmowanych kwestii. 

Zasady uzyskania oceny końcowej
 z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią ważoną z oceny z  kolokwium (70%) i aktywności na zajęciach (30%)*.

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń  i wykładu.*

Recommended reading

  1. Machaj I. (opr.), Małe struktury społeczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.
  2. Olster C. K., Grupy, Wydawnictwo „Zysk i S-Ka” , Poznań 2002.
  3. Szmatka J., Małe struktury społeczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1989.
  4. Turowski J., Socjologia. Małe struktury społeczne, Wydawnictwo KUL, Lublin 2001.
  5. Rybicki P., Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej, PWN, Warszawa 1979.
  6. Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 2012.
  7. Szacki J., Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2002. 

Further reading

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1970.
  2. Turner J. H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998.
  3. Merton R.K., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1982.
  4. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
  5. Goffman E., Charakterystyka instytucji totalnych [w:] Elementy teorii socjologicznych, (red.) W. Dereczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 1975.
  6. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych. Zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo „Scholar”, Warszawa 2004.
  7. Sztompka P ., Socjologia, Wydawnictwo „Znak”, Kraków 2002.
  8. Sztompka P., Kucia M. (red.), Socjologia. Lektury, Wydawnictwo "Znak", Kraków 2006.  
  9. Kaźmierczak-Kałużna I., Jestem matką, jestem ojcem, to na pewno... Aktualne i aspiracyjne autoidentyfikacje wielodzietnych kobiet z ubogich rodzin i ich społeczne konsekwencje [w:] Dylematy życia rodzinnego. Diagnoza i wsparcie, red. M. Szyszka, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016.

Notes

Zajęcia  realizowane są w kilkugodzinnych blokach tematycznych.


Modified by dr Izabela Kaźmierczak-Kałużna (last modification: 23-04-2020 15:57)