Intencją prowadzącego jest przekazanie studentom wiedzy na temat prawidłowości funkcjonowania organizacji. Dodatkowym celem jest przygotowanie studentów do diagnozowania sprawności organizacji formalnych, projektowania zmian organizacyjnych oraz prowadzenia wybranych procesów organizacyjnych.
Prerequisites
-
Scope
ZAKRES TEMATYCZNY wykładów:
Organizacje. Elementy składowe, podstawowe procesy, więzi, struktury organizacyjne
Systemy organizacyjne – ujęcia teoretyczne (perspektywy instytucjonalna, świadomościowa)
Władza w organizacji. Style kierowania, style zarządzania kadrami
Systemy motywacyjne, teorie motywacji, style motywowania, systemy sankcji
Komunikacja w organizacji, skuteczność procesów komunikacyjnych
Kultura organizacyjna
ZAKRES TEMATYCZNY ćwiczeń:
Zakład pracy jako przykład funkcjonowania organizacji społecznych
Klimat organizacyjny i jego analiza, system ocen pracowniczych
Zróżnicowanie systemu organizacyjnego: instytucje życia publicznego, instytucje totalne, instytucje dobroczynne
Organizacje sektora non-profit i sposoby ich funkcjonowania
Małe i średnie przedsiębiorstwa
Metody diagnozowania organizacji i wprowadzania zmian organizacyjnych
Teaching methods
Wykład problemowy, dyskusja, metoda tekstu przewodniego, metoda projektu, praca z materiałem źródłowym.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Test końcowy w formie pytań otwartych i zamkniętych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.
Projekt indywidualny: projekt analizy funkcjonowania/ zmian organizacyjnych wybranego typu organizacji. Wymogi: zgodność z tematem, poprawna struktura i język pracy, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Projekt grupowy: projekt analizy klimatu organizacyjnego wybranego typu organizacji. Wymogi: zgodność z tematem, poprawna struktura i język pracy, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.
Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz pozytywnych ocen z projektów.
Ocena z końcowa stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z wykładów i ćwiczeń.
Recommended reading
Białas T. (red.), Dylematy i wyzwania współczesnego zarządzania organizacjami publicznymi, Wydawnictwo WSAiB im E. Kwiatkowskiego, Gdynia 2007.
Castels M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
DemarcoT., Lister T., Czynnik ludzki. Skuteczne przedsięwzięcia i wydajne zespoły, Wydawnictwo WNT, Warszawa 2002.
Gliński P., Lewenstein B., Siciński A., Samoorganizacja społeczeństwa polskiego: trzeci sektor, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2002.
Goffman E., Instytucja totalna, [w:] Elementy teorii socjologicznych: materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej, wybór W. Derczyński, A. Jasińska-kania, J. Szacki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1975.
Gryffin E., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo PWE, Warszawa 1998.
Jaczynowski L., Kierowanie w organizacjach społecznych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu i Administracji, Warszawa 2000.
Jasińska-Kania A., Neoinstytucjonalizm, [ w:] Współczesne teorie socjologiczne, wybór i opracowanie, (red.) A. Jasińska-Kania, L. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Further reading
Gelderblom D., Graaff J., Social Institutions (Introductions to Sociology), 2004.
Godwyn M. E., Gittell J. H., Sociology of Organizations: Structures and Relationships, 2011.
Handel M. J., The Sociology of Organizations: Classic, Contemporary, and Critical Readings, SAGE, 2003.
Notes
-
Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 22-04-2020 00:00)