SylabUZ

Generate PDF for this page

Analiza dyskursu w życiu publicznym - course description

General information
Course name Analiza dyskursu w życiu publicznym
Course ID 14.2-WP-SOCP-ADZP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Joanna Frątczak-Müller
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu prowadzenia i analizy dyskursu w sferze publicznej. Zapoznanie studentów z stosowanymi w sferze publicznej rodzajami komunikacji. Przekazanie praktycznych umiejętności z zakresu analizy materiałów źródłowych.

Prerequisites

-

Scope

  1. Rodzaje komunikacji
  2. Teorie komunikowania społecznego
  3. Komunikowanie masowe
  4. Wystąpienia publiczne – interakcja społeczna
  5. Dialog, debata, dyskusja
  6. Prowadzenie sporu, techniki argumentacji
  7. Analiza dyskursu społecznego – założenia ontologiczne i epistemologiczne
  8. Metody i perspektywy badawcze analizy dyskursu
  9. Narzędzia analizy dyskursu
  10. Badanie materiałów źródłowych

Teaching methods

Prezentacja multimedialna, zajęcia warsztatowe, dyskusja, analiza materiałów źródłowych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych dotyczących tematyki objętej ćwiczeniami i literaturą do przedmiotu.

Praca indywidualna – analiza wybranego dyskursu społecznego.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej jest uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego oraz pozytywnej oceny z pracy grupowej.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z testu i pracy indywidualnej.

Recommended reading

  1. Dudzińska A. Pomiędzy faktem a manipulacją. Rola mediów w relacjonowaniu konfliktu izraelsko-palestyńskiego [w:] Global Media Journal nr 1 (6), Parque University, s. 71 - 87.
  2. Duszak A., Fairclough N., Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Universitas, Kraków 2008.
  3. Fisher M. Typology of Communications, Teorie komunikacji i mediów red. M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2012.
  4. Lemmermann H. Dyskusje i pertraktacje Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania techniki argumentacji, dyskusje, dialogi, Wrocław 1997.
  5. Sokołowski M. (R)ewolucja w komunikowaniu, Wprowadzenie do medioznawstwa, WSP, TWP Warszawa 2010.
  6. Czyżewski M., Otrocki M., Piekot T., Stachowiak J., Analiza dyskursu publicznego. Przegląd metod i perspektyw badawczych, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, Warszawa 2017.
  7. Wójcik Sz., Analiza dyskursu polityki wokół obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej na wybranych przykładach debat parlamentarnych, Polityka i Społeczeństwo nr 1 (13), 5-22, 2015, źródło: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Polityka_i_Spoleczenstwo/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)-s5-22/Polityka_i_Spoleczenstwo-r2015-t-n1_ (13)-s5-22.pdf

Further reading

  1. Habermas J., Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna, t I, PWN, Warszawa 1999.
  2. Schopenhauer A. , Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
  3. Eco U., Dzieło otwarte: Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, W.A.B., Warszawa 2008.
  4. The Social Dimensions of Scientific Knowledge, Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2010.

Notes

-


Modified by dr Joanna Frątczak-Müller (last modification: 21-04-2020 22:39)