SylabUZ

Generate PDF for this page

Special Needs Education - course description

General information
Course name Special Needs Education
Course ID 05.06-WP-SP-KP-PSP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z problematyką specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, w tym ze specyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w sytuacjach szkolnych. Kształtowanie umiejętności  dostosowania procesu wychowania i nauczania dzieci i młodzieży do ich indywidualnych i rozwojowych potrzeb edukacyjnych zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego. Uwrażliwianie studentów na problemy dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz możliwości ich rozwiązywania w środowisku szkolnym i lokalnym zgodnie z przesłankami paradygmatów pedagogiki specjalnej.  

Prerequisites

Brak wymagań wstępnych. 

Scope

 

  1. Paradygmaty, norma, specjalne potrzeby edukacyjne, niepełnosprawność, rehabilitacja (rewalidacja) jako podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej.
  2. Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością w polskim systemie oświaty: (a)  kształcenie specjalne, integracyjne, włączające; (b) organizacja kształcenia uczniów ze SPE, w tym z niepełnosprawnością, zgodnie z przepisami prawa oświatowego, (c) sytuacja szkolna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole.
  3. Zasady organizacji kształcenia uczniów pod kątem ich specjalnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, przewlekłej choroby, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej.  
  4. Integracja społeczna uczniów z niepełnosprawnością w klasie szkolnej jako grupie społecznej: uwarunkowania i przejawy społecznej integracji, pedagogiczne metody badania zjawiska, możliwości wspierania procesu społecznej integracji.

Teaching methods

praca z tekstem, wykład konwersatoryjny, praca w grupie, pokaz.  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia: aktywność na zajęciach, przygotowanie i wygłoszenie referatu.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych na zajęciach za aktywność oraz przygotowany i zaprezentowany referat. 

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
  3. Ostrowska A., Niepełnosprawność w społeczeństwie 1993-2013, Warszawa 2015. 
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań, 2001.
  5. Sękowska Z., Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Warszawa 2001.

Further reading

  1. Edukacja i pomoc specjalna osobom niepełnosprawnym w krajach europejskich, red. J. Wyczesany, Z. Gajdzica, Cieszyn 2003.
  2. Doroszewska J., Pedagogika specjalna, T. I, II, Wrocław 1989.
  3. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  4. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  5. Sękowski A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 05-01-2020 11:22)