SylabUZ

Generate PDF for this page

Empirical principles of Sociology - course description

General information
Course name Empirical principles of Sociology
Course ID 14.2-WP-SOCD- EPS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Krzysztof Lisowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z prowadzeniem badań empirycznych zarówno w ujęciu teoretycznym jak i praktycznym, a także przygotowanie słuchaczy do projektowania i prowadzenia własnych badań.

Prerequisites

Brak

Scope

Zakres tematyczny wykłady:

  1. Wiedza naukowa i potoczna, zasady prowadzenia badań naukowych.
  2. Źródła w badaniach socjologicznych.
  3. Badania ilościowe a badania jakościowe.
  4. Struktura procesu badawczego.
  5. Wywiad kwestionariuszowy i jego uwarunkowania.
  6. Charakterystyka technik ilościowych - ankiety audytoryjne, CATI, CAPI, .
  7. Charakterystyka technik jakościowych - obserwacja, wywiady pogłębione IDI, zogniskowane wywiady grupowe FGI

Zakres tematyczny ćwiczenia:

  1. Konstruowanie narzędzi badawczych do poszczególnych typów badań - wprowadzenie.
  2. Kwestionariusz ankiety. Zasady tworzenia kwestionariusza. Typy pytań i wady pytań kwestionariuszowych.
  3. Obserwacja - przygotowanie narzędzi badawczych (dziennik obserwacji).
  4. Wywiad swobodny, pogłębiony, narracyjny - przygotowanie scenariuszy wywiadów.
  5. Zogniskowane wywiady grupowe - przygotowanie scenariuszy FGI. 
  6. Przygotowanie koncepcji badania z wykorzystaniem wybranych metod badawczych (spośród omawianych na zajęciach).

Teaching methods

Wykład konwencjonalny. 

Treści w zakresie tematycznym ćwiczeń realizowane są za pomocą pracy w grupach, pracy indywidualnej nad koncepcją badania, pracy z materiałem źródłowym, pracy z tekstem, dyskusji.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z projektu (przygotowanie koncepcji i narzędzi badawczych)

Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  2. Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych. Krytyka źródeł, Wydawnictwo UJ, Kraków 1980.
  3. Denzin, N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, tom I i II, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009.
  4. Frankfort – Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w socjologii, Wydawnictwo „ Zysk i Ska”, Poznań 2001.
  5. Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2002.

Further reading

 

  1. Creswell J. W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013.
  2. Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo WN PWN, Łódź 2000.
  3. Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy. Przygotowanie i sprawdzenie narzędzia badawczego, Wydawnictwo naukowe PAN, Wrocław 1984.
  4. Silverman D., Prowadzenia badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  5. Gruszczyński L. A., Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999.

Notes

Brak


Modified by dr Tomasz Kołodziej (last modification: 26-04-2020 11:31)