SylabUZ

Generate PDF for this page

Wyzwania współczesnej humanistyki - course description

General information
Course name Wyzwania współczesnej humanistyki
Course ID 14.2-WP-SOCD-WWH
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami związanymi z problemami, z którymi zmaga się współczesna humanistyka zarówno w ujęciu teoretycznym, metodologicznym, jak i empirycznym, a także przygotowanie słuchaczy do rozpoznawania i analizowania zjawisk życia społecznego w dobie ponowoczesności .

Prerequisites

Brak

Scope

 

  1. Współczesna humanistyka a procesy jej przemian od poł. XX do pocz. XXI wieku:

  2. Obumieranie symbolicznej kultury europejskiej i narodziny ponowoczesności.

  3. Dwie drogi rozwoju w  ponowoczesności: wspólnotowość a indywidualizm.

  4. Przygodność, niespójność społeczna i moralność w ujęciu Baumana i Rorty'ego.

  5. Globalizacja a regionalizm i lokalność.

  6. Neoliberalizm, kryzys współczesnego kapitalizmu a nauki społeczne.

  7. Neurobiologia a nauki społeczne.

 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny i konwersatoryjny, ćwiczenia: praca z książką, dyskusja wielokrotna, klasyczna metoda problemowa, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie z ćwiczeń na podstawie oceny z referatu (zgodność z tematem, poprawna struktura referatu, język, rzetelność, samodzielność wykonania referatu, odpowiedni dobór literatury przedmiotu) oraz pracy na zajęciach. Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny

Ocena końcowa z przedmiotu to średnia arytmetyczna oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń.

Recommended reading

 

  1. Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994.

  2. Z. Bauman, Globalizacja i co z niej dla ludzi wynika, Warszawa 2000.

  3. R. Rorty, Przygodność, ironia i solidarność, tł. W. J. Popowski, Warszawa 1996.

  4. Turner J. H., Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2004.

  5. M. Marody, Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna, Warszawa 2014.

  6. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, przeł. A. Szulżycka, Warszawa 2012.

  7. D. Angutek, Aktualność metody typizacji Alfreda Schutza w badaniach społecznych 2020 (maszynopis). 

  8. A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, przeł. E. Klekot, Kraków 2008.

  9. D. Angutek, Tradycje wytworzone rodzącej się ponowoczesności, Bydgoszcz 2018.

  10. red. H. Ćervinkova, B. D. Gołębniak, Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, Wrocław 2010

  11. D. Angutek,Świadomość, samoświadomość, jaźń a zmysł haptyczny w kontekstach kultury i biologii, "Etnografia" 2018, nr 4 . 

Further reading

 

  1. Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja. Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa, Warszawa 2017.

  2. Domański H., Hierarchie i bariery społeczne w latach 90-tych, ISP, Warszawa 2000.

  3.  J. LeDoux, Mózg emocjonalny, przeł. A. Jankowski, Poznań 2000.

  4. A. Pałubicka, Humanistyka i ponowoczesność 2018 (maszynopis).

  5.  J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.

  6. T. Eagleton, Koniec teorii, przeł. B. Kuźniarz, Warszawa 2012.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Angutek, prof. UZ (last modification: 25-04-2020 20:58)