Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnymi metodami pracy warsztatowej.
Wymagania wstępne
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do metod pracy warsztatowej.
Zalety i wady pracy za pomocą metod warsztatowych.
Metody warsztatowe a inne metody szkoleniowe/edukacyjne.
Metoda warsztatowa w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych.
Przebieg procesów grupowych. Ważniejsze fazy w pracy grupowej.
Problemy pojawiające się podczas pracy warsztatowej.
Techniki pracy warsztatowej (mini wykład, world cafe, burza mózgów, gry i zabawy symulacyjne, praca w zespołach, techniki pracy kreatywnej itp.).
Przygotowanie miejsca i materiałów do pracy warsztatowej. Znaczenie czasu przy wykonywaniu zadań.
Kreatywne formy pracy w ramach działań warsztatowych - zastosowanie, możliwości i bariery wykorzystania.
Projektowanie pracy warsztatowej i przygotowanie konspektu zajęć.
Metody kształcenia
Praca w grupach, dyskusja, metoda warsztatowa, projekt.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Projekt ma charakter konspektu zawierającego zdefiniowany temat, cel szkolenia, przewidywany czas jego trwania. Odpowiednio do tego dobrane techniki pracy warsztatowej. Projekt można opracować indywidualnie lub w małych zespołach.
Literatura podstawowa
Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, A. Majewska-Gałęzak (red.), Katowice 1998.
Belbin R. M., Twoja rola w zespole, Gdańsk 2008.
Urban M., Niekonwencjonalne metody szkoleniowe czyli jak uatrakcyjnić zajęcia, Gdańsk 2010.
Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Gdańsk 2009.
Kozak A., Łaguna M., Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Gdańsk 2009
Literatura uzupełniająca
Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
Grzesiak M., Psychologia nauczania czyli Jak skutecznie prowadzić szkolenia, zarządzać grupami i występować przed publicznością, Wydawnictwo Helion - Onepress, Gliwice 2017.
Kirby A. Gry szkoleniowe : materiały dla trenerów. Zestawy 1, 2, 3 , Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków 2006
Nęcka E., Psychologia twórczości, Sopot 2012.
Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B., Trening twórczości, Sopot 2013.
Niemczyk A., Trener skuteczny : procedury dla prowadzących szkolenia, Difin, Warszawa 2012.
Rae L., Efektywne szkolenie : techniki doskonalenia umiejętności trenerskich, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012
Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część I, Wrocław brw.
Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych. Część II, Wrocław brw.
Silberman M. (przy współpr. C. Auerbach), Metody aktywizujące w szkoleniach, Oficyna Ekonomiczna. Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków 2005
Woźniak J., Ocenianie efektów szkolenia czyli Metody i problemy ewaluacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Dorota Bazuń (ostatnia modyfikacja: 19-04-2020 19:27)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.