SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychopedagogiczne podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością - course description

General information
Course name Psychopedagogiczne podstawy rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
Course ID 05.6-WP-PSEW-PPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów skutków choroby przewlekłej oraz niepełnosprawności dla psychospołecznego funkcjonowania osób w różnych fazach życia. Poznanie przez studentów modeli, rodzajów i zasad rehabilitacji osób z chorobami przewlekłymi oraz z różnymi ograniczeniami sprawności. Ukazanie studentom znaczenia różnych rodzajów rehabilitacji dla jakości funkcjonowania osób z chorobą przewlekłą lub niepełnosprawnością. 

Prerequisites

Znajomość potrzeb człowieka, procesów społecznego spostrzegania, paradygmatów pedagogiki specjalnej, modeli niepełnosprawności. 

Scope

Wykłady

  1. Biopsychospołeczny model niepełnosprawności. 2) Klasyfikacje niepełnosprawności. 3) Potrzeby osób z niepełnosprawnością. 4) Rehabilitacja jako pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych osób z niepełnosprawnością.  5) Modele, rodzaje, zasady i bariery rehabilitacji. 6) Koncepcje psychologiczne w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. 

Ćwiczenia 

  1. Wpływ przewlekłych chorób i różnych ograniczeń sprawności na psychospołeczne funkcjonowanie osób w różnych fazach życia. 2) Od marginalizacji i wykluczenia do automarginalizacji i samowykluczania osób z ograniczeniami sprawności. 3) Adaptacja do niepełnosprawności. 3) Metody, technologie i programy rehabilitacji. 4) Psychopedagogiczne wsparcie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością w procesie formowania się tożsamości.  

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

Uczenie się we współpracy, metoda projektu, pokaz, dyskusja, praca ze źródłami.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład - egzamin ustny lub pisemny. Kryteria ocen w przypadku egzaminu pisemnego: niedostateczna (do 60 %); dostateczna (61-75%); dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%).

Ćwiczenia: Projekt: temat  uzgodniony ze studentami (analiza przypadku).  

Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń. 

Recommended reading

 

  1. Kowalik S., Psychologia rehabilitacji, Warszawa 2007.
  2. Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Kraków 1999. 
  3. Ossowski R.,  Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji, Bydgoszcz 1999.
  4. Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży. Perspektywa kliniczna, red. W. Pilecka, Kraków 2011.
  5. Sowa J., Wojciechowski F.,  Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  6. Wielowymiarowość procesu rehabilitacji, red. J. Rottermund, Kraków 2007.

Further reading

 

  1. Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A., Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności. Jak wspomagać  rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
  2. Edukacja, rehabilitacja i terapia osób oczekujących wsparcia, red. K. Barłog, D. Ochojska, Jarosław 2012.
  3. Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym, red. A. Klinik, Kraków 2010.
  4. Rehablitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością wielozakresową, red. K. Ćwirynkało, C. Kosakowski, Toruń 2012.
  5. Wybrane aspekty pracy z niepełnosprawnymi, red. J. Rottermund, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 22-01-2020 21:46)