SylabUZ
Course name | Diagnostics in special education |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-DPS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Lecture | - | - | 20 (including as e-learning) |
1,33 (including as e-learning) |
Exam |
Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi. Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej oraz diagnostyki w pedagogice.
Wykłady:
1) Poznawcze podstawy diagnozy zaburzeń i oboczności rozwojowych. 2) Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. 3) Typy diagnoz, etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 4) Szczegółowe aspekty diagnozy w pedagogice specjalnej. 5) Specyfika diagnozy w pedagogice specjalnej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. 6) Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. 7) Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym i sposoby przezwyciężania go, ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z zaburzeń i oboczności rozwojowych. 8) Znaczenie diagnozy poszerzonej: potrzeba znajomości funkcjonowanie rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej w edukacji i terapii ucznia z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 9) Diagnoza wielospecjalistyczna: skład i zasady współpracy zespołu diagnostycznego. 10) Znaczenie diagnozy dla projektowania oddziaływań terapeutycznych wobec uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi.
Ćwiczenia:
1) Klasyfikacja i charakterystyka obszarów podlegających diagnozie w pedagogice specjalnej. 2) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery motorycznej. 3) Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery poznawczej. 4) Cele, zasady i formy diagnozowania zburzeń sfery społeczno-emocjonalnych. 5) Cele, zasady i formy diagnozowania oboczności i nietypowości rozwojowych. 6) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy funkcjonalnej przeznaczonych do diagnozowania uczniów z zaburzeniami i obocznościami rozwojowymi. 7) Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy poszerzonej, dotyczącej rodziny i środowiska ucznia. 8) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 9) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju.
Wykłady:
Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady:
Egzamin z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.
Ćwiczenia:
Na ocenę składają się zaliczenie kolokwium (50%) i opracowanie projektu narzędzia diagnostycznego do badania poziomu rozwoju dziecka z wybranym zaburzeniem rozwojowym (25%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 02-02-2020 12:08)