dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Lecture
-
-
10 (including as e-learning)
0,67 (including as e-learning)
Credit with grade
Aim of the course
Zapoznanie słuchaczy z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji, inkluzji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy, profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.
Prerequisites
Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej, psychologii rozwoju oraz psychologii klinicznej.
Scope
Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny. Przemiany w społecznych postawach wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i możliwości ich edukacji, rehabilitacji, integracji, inkluzji czy normalizacji warunków życia. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście Założeń Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Analiza ujęć istoty i kryteriów diagnostycznych tej niepełnosprawności w klasyfikacjach ICD-10 i ICD-11(Międzynarodowej Klasyfikacji Statystycznej Chorób i Problemów Zdrowotnych WHO), DSM-5 (Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych APA), ICF (Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia WHO) oraz AAiDD (Amerykańskiego Towarzystwa Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej). Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem charakterystyki procesów orientacyjno-poznawczych, zaburzeń rozwoju sfery intelektualnej, rozwoju mowy itp. Wybrane zespoły zaburzeń genowych i chromosomowych, np. zespół Downa, Williamsa, Aperta.
Społeczno-ekologiczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej i znaczenie zindywidualizowanego/spersonalizowanego wsparcia dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną; problemy diagnozy i określania zakresu wsparcia oraz warunków niezbędnych dla jego udzielania (kwestia ustalania profilu wsparcia).Etiologia i profilaktyka niepełnosprawności intelektualnej; wiązanie etiologii z zapobieganiem i wsparciem.
Organizacja edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego pedagogicznego wsparcia). Krytyczna analiza organizacyjnych rozwiązań w edukacji osób z NI; kwestia realizacji konceptu szkoły, jako (samo)uczącej się organizacji oraz budowy jej kapitału społecznego.
Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną - krytyczna analiza.
Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania, np. ubóstwa, instytucjonalizacji, infantylizacji, marginalizacji, wykluczania itp. Konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).
Teaching methods
Wykład problemowy, konwersatoryjny.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Wykłady - zaliczenie na ocenę (sprawdzian pisemny) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (słuchacz losuje 3 pytania); warunkiem zaliczenia jest 60% poprawnych odpowiedzi na pytania (punktowane: 1-5 pkt.). Aktywność słuchacza na zajęciach - udział w dyskusji (co najmniej 3-krotny udział w dyskusji - podniesienie oceny za sprawdzian o 0,5 pkt.)
Recommended reading
Bobińska K., Pietras K., Gałecki K. (red.) (2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław, Wyd. Continuo.
Janiszewska-Nieścioruk, Z., Maciarz, A. (2006), Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2018), (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ
Kościelska, M. (2000), Oblicza upośledzenia, Warszawa: PWN
Olechnowicz H. (2019), Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: PWN
Further reading
.
Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
Smith, D., D. (2008), Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.
Speck O. (2015), Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Wydawnictwo Harmonia
Zasępa E. (2017), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Wyczesany, J. (2011), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impu
Notes
Oferta dla chętnych: opracowanie IPET-u dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
Modified by dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (last modification: 02-02-2020 12:26)