SylabUZ
Course name | Pedagogika integracyjna i włączająca |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-PIW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2019/2020 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Lecture | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Exam |
Poznanie przez studentów założeń pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz ich teoretycznych źródeł. Uwrażliwienie studentów na możliwości wykorzystania edukacji integracyjnej i włączającej w celu przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Wykłady
1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. 2) Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec globalnych wyzwań współczesnego świata. 3) Wykluczenie osób z niepełnosprawnością oraz możliwości przeciwdziałania zjawisku. 4) Dialog z „Innym”. 5) Tożsamość vs. różnica, wspólnota vs. indywidualizacja jako podstawowe kategoria pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej. 7) Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 8) Modele edukacji integracyjnej i włączającej wynikające z psychologicznych koncepcji człowieka.
Ćwiczenia
1) Uwarunkowania postaw wobec osób w jakiś sposób "Innych". Mechanizmy stereotypów i uprzedzeń wobec osób "Innych". 2) Specjalne potrzeby dzieci i młodzieży oraz możliwości ich zaspokajania w warunkach edukacji integracyjnej i włączającej. 3) Edukacja integracyjna i inkluzyjna w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 4) Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce. 5) Zasady finansowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 6) Efektywność edukacji integracyjnej i włączającej w świetle wyników badań. 7) Kwalifikacje i kompetencje nauczyciela w zakresie edukacji włączającej. 8) Wizyta studyjna w szkole ogólnodostępnej oraz szkole w ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi.
Wykłady
Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.
Ćwiczenia
Praca z tekstem, pokaz, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Egzamin pisemny z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%)
Ćwiczenia
1) Przygotowanie pracy kontrolnej - prezentacji na wybrany temat. 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna(do 60%); dostateczna (61-75%), dobra (76-85%); bardzo dobra (86-100%). 3) Ocena za aktywność na zajęciach. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ocen z 1 i 2.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 24-01-2020 10:17)