SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób odmiennych kulturowo - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób odmiennych kulturowo
Course ID 05.6-WP-PSEW-MKRK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2019/2020
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze specyfiką pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo, poznanie metod  i organizacji  pracy, zasad oceniania i integrowania grupy rówieśniczej. Ćwiczenie umiejętności planowania pracy i projektowania zajęć w klasie zróżnicowanej kulturowo. Kształtowanie poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje w klasie zróżnicowanej kulturowo.

Prerequisites

Znajomość specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów wynikąjących z różnic kulturowych. 

Scope

1. Zróżnicowanie kulturowe w Polsce - analiza problemu. 2. Rozumienie kultury i różnic kulturowych. Różnice w zachowaniu uczniów cudzoziemskich. Rola asystenta kulturowego w szkole. 3. Kultura a język. Problem nauczania języka polskiego uczniów cudzoziemskich. Porozumiewanie się i współpraca z rodzicami uczniów cudzoziemskich. Współpraca ze specjalistami. 4. Adaptacja kulturowa- od szoku kulturowego do integracji. Strategie akulturacji. Tutoring rówieśniczy w procesie edukacji włączającej. 5. Metody pracy, znaczenie indywidualizacji w pracy z dziećmi w klasie zróżnicowanej kulturowo, znaczenie technologii informacyjnych dla efektywnej pracy w klasie zróżnicowanej kulturowo. 6. Formy organizacji kształcenia, materiały edukacyjne w pracy z klasach wielokulturowych, zasady oceniania.

Teaching methods

Praca z tekstem , dyskusja, analiza przypadku, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Udział w zajęciach , aktywność w trakcie zajęć, przygotowanie i prezentacja projektu grupowego.

Recommended reading

  1. Lachowicz B.  (2015), Uczniowie różnych kultur w szkole, Warszawa Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  2. Klorek N., Kubin K. (2012), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacyjnym, Warszawa, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej.
  3. Matsumoto D., Luang L. (2007), Psychologia międzykulturowa, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  4. Białek K. (red.), (2015),  Międzykulturowość w szkole - poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Warszawa,  Ośrodek Rozwoju Edukacji.
  5. Fiok E. (2014), Osiem kroków, czyli kilka praktycznych rad, Warszawa, Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Further reading

  1. Bernacka – Langier A., Dąbrowska E., Pawlic – Rafałowska E., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., (2011 ), Praca z uczniem cudzoziemskim. Przewodnik dobrych praktyk dla dyrektorów, nauczycieli, pedagogów i psychologów, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy.
  2. Bernacka - Langier A., Janik - Płocińska B., Pawlic-Rafałowska E., Kosowicz A., Piegat - Kaczmarzyk M., Walczak G., Rejmer Z., Wasilewska – Łaszczuk J., Zasuńska M., ( 2010 ), Inny w polskiej szkole - poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa, Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy,

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 02-02-2020 12:05)