SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Techniki uzupełniające warsztat malarski |
Kod przedmiotu | 03.1-WA-MalD-TMAL-Ć-S14_genL1CRA |
Wydział | Wydział Artystyczny |
Kierunek | Malarstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i świadomości warsztatowej z zakresu malarstwa. Przedmiot ma otworzyć sposób pracy studenta na nowe doświadczenia warsztatowe. Klasyczne kształcenie w zakresie malarstwa często ten proces z natury rzeczy wydłuża, badź prowadzi ścieżkami równoległymi. Techniki uzupelniajace warsztat malarski mają za cel ów proces przyspieszyć, otwierając wyobraźnię i poszerzając umiejetności świadomego łaczenia technik malarskich. Celem przedmiotu jest również, poprzez pracę z róznymi technikami, nauczenie studenta znaczenia zjawiska malarstwa. Jest to niezwykle istotne z punku widzenia wzbogacania wrażliwości artystycznej i nabycia profesjonalnych możliwości obserwacji rzeczywistości i świata.
Podstawowe umiejętnosci warsztatowe z zakresu technik malarskich takich jak: technika akrylowa, olejna, temperowa, akwarelowa, znajomośc posługiwania się collage, podstawowa wiedza z technologii malarstwa, umiejetność świadomego budowania obrazu za pomocą przestrzeni barw, form, operowania róznorodną materialnością środków malarskich.
Zakres tematyczny obejmuje malarstwo sztalugowe, malarstwo ścienne, techniki około malarskie. Wskazane są wszelkie doświadczenia łączenia technik i materiałów z uwzględnieniem trwałości dzieła i świadomego mieszania ze soba wybranych mediów. Możliwe jest posługiwanie się fotografią, grafiką, collagem, technikami video, jeśli ich przekaz ma mieć u potencjalnego widza wydźwięk odbioru malarskiego dzieła, tzn takiego, które pomimo innego niż klasycznie pojęte medium, swoimi wartościami artystycznymi stanowi o malarskim obiorze danego "obrazu". Elementem zakresu tematycznego mogą być propozycje scenografii, które zawierałyby wszystkie wcześniej wspomniane cechy i mogłyby być swoistym wejściem widza w przestrzeń obrazu. Zakresem tematycznym jest również konstrukcja, destrukcja i dekonstrukcja obrazu malarskiego w rozmaitych jego formach.
W zakres metod kształcenia wchodzi cykl ćwiczeń z zakresu różnorodnych zagadnień techologii i technik malarskich, łaczenie tych doświadczeń w praktycznych realizacjach. Do metod kształcenia należą też bieżące korekty, omawianie prac, wspólne podsumowywanie poszczególnych etapów powstawania dzieł. W zakres praktycznych realizacji mogą wchodzić realizacje studenckie, będące odpowiedziami na postawione na początku semestru tematy zadań semestralnych. Metodą pracy nad tematem jest wykonanie serii szkiców, propozycji wstępnych omawianie ich, zawężanie pola do wybranych pomysłów i omawianie na bieżąco realizacji, włącznie z finalnym omówieniem semestralnym. W zakres metod kształcenia wchodzi tez indywidualna praca studentów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie programu wybranej przez siebie pracowni.
Wszelka literatura traktująca o współczesnym, XX i XXI-wiecznym malarstwie, o aktualnych trendach i tendencjach dotyczących innych dziedzin sztuki i innych mediów. Albumy, opracowania krytyczne i teoretyczne, internet (www.artprice.com, www.artinfo.com, www.artfacts.net, www.obieg.pl www.e-flux.com). Także czssopisma poświęcone sztuce. Literatura piękna według własnego wyboru. Dostępne filmy o współczesnych artystach, Anselmie Kieferze, Daviedzie Hockneyu, Gerhardzie Richterze, Edwardzie Hopperze, Julianie Schnablu i innych.
Przedmiot jest istotnym uzupełnieniem przedmiotu malarstwo i techniki malarskie, wzbogaca świadomość twórczą i pozwala studentowi na eksperymentowanie techniczne w zakresie szeroko pojętego malarstwa i działań około malarskich.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Łukasik, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2020 22:31)