SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Algebra liniowa |
Kod przedmiotu | 11.1-WE-BEP-AL |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Biznes elektroniczny |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami i metodami algebry liniowej.
Wiedza z matematyki ze szkoły średniej.
1. Liczby zespolone (4 godz. wykładu + 6 godz. ćwiczeń; niestacjonarne 3 godz. wykładu + 6 godz. ćwiczeń)
1. Arytmetyka liczb zespolonych, sprzężenie, moduł
2. Interpretacja geometryczna
3. Postać trygonometryczna
4. Wzór de Moivre'a, potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych
5. Zasadnicze Twierdzenie Algebry
2. Macierze (4 godz. wykładu+8 godz. ćwiczeń; niestacjonarne 2 godz. wykładu + 4 godz. ćwiczeń)
1. Działania na macierzach
2. Rząd macierzy
3. Wyznaczniki
4. Odwracanie macierzy
3. Układy równań liniowych (4 godz. wykładu + 6 godz. ćwiczeń; niestacjonarne 2 godz. wykładu + 4 godz. ćwiczeń)
1. Twierdzenie Kroneckera - Capellego
2. Metoda eliminacji Gaussa
3. Fundamentalny układ rozwiązań
4. Wzory Cramera
4. Iloczyn skalarny, wektorowy, mieszany (3 godz. wykładu + 6 godz. ćwiczeń; niestacjonarne 2 godz. wykładu + 2 godz. ćwiczeń)
1. Definicja i własności iloczynu skalarnego, wektorowego, mieszanego
2. Zastosowania iloczynu skalarnego, wektorowego, mieszanego
Kolokwia 2 x 2 godz.; niestacjonarne: 1 x 2 godz.
Tradycyjny wykład; ćwiczenia audytoryjne, w ramach których studenci rozwiązują zadania
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Aby uzyskać pozytywną ocenę z ćwiczeń, należy uzyskać pozytywną ocenę z obu kolokwiów. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z kolokwiów.
Jurlewicz, J., Skoczylas, Z., Algebra liniowa 1 i 2, Wrocław, Oficyna wyd. GiS, 2004.
Kaczorek, T., Wektory i macierze w automatyce i elektrotechnice, Warszawa, WNT, 1998.
T. Trajdos, Matematyka. Część 3, Liczby zespolone, Wektory, Macierze, Wyznaczniki, Geometria analityczna i różniczkowa, WNT, Warszawa, 2005.
Banaszak, G., Gajda, W., Elementy algebry liniowej, cz. I. Warszawa, WNT, 2002.
Banaszak, G., Gajda, W., Elementy algebry liniowej, cz. II. Warszawa, WNT, 2002.
J. Klukowski, I. Nabiałek, Algebra, WNT, 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2020 12:26)