SylabUZ
Course name | Specialist Music Literature |
Course ID | 03.2-WA-EASMD-SLMuzII-S19 |
Faculty | Faculty of Arts |
Field of study | Music Education |
Education profile | academic |
Level of studies | Second-cycle studies leading to MS degree |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | - | - | Credit with grade |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w zakres tej literatury muzycznej, która ukształtowała idiomatykę dyskursów muzyki filmowej w poszczególnych gatunkach filmu oraz w poszczególnych tradycjach narodowych. Ujęcie to zdaje się szczególnie ważne z punktu widzenia szeroko pojętej edukacji muzycznej ze względu na ogromna popularność filmu i muzyki filmowej wśród szerokich rzesz społeczeństwa. Daje to możność wykształcenia cennego instrumentu w działalności edukacyjnej: dojście do tzw muzyki poważnej poprzez skojarzenia z filmem.
Przyjęcie na studia II stopnia i zaliczenie I roku studiów.
8. Cl Debussy – Popołudnie fauna, M.Ravel – Lever du Jour z baletu Dafnis i Chloe – narodziny idiomu muzyki natury oraz mitologii greckiej z naturą związanej
9. G. Puccini – Tosca akt I , O. Respighi, Pinie Rzymskie – wpływ na kształtowanie się włoskiej muz. filmowej oraz – w drugim przypadku – na Hollywoodzkie ujęcia filmów historyczno-kostiumowych na temat starożytnego Rzymu
10 R. Vaughan Williams – A London Symphony, G. Holst , The Planets, B. Britten, Sinfonia da Requiem – kształtowanie się idiomu angielskiej muzyki filmowej
11.M.Karłowicz, Odwieczne pieśni, Stanisław i Anna Oświecimowie, W. Kilar, Kościelec 1909 , Krzesany, Orawa, Exodus – wpływ na oblicze polskiej muzyki filmowej
12. D. Szostakowicz, VII Symfonia Leningradzka, S. Prokofiew, I Koncert fortepianowy, "Romeo i Julia" (fragmenty) – wpływ na kino radzieckie i rosyjskie
13. R.Addinsell, Koncert Warszawski ( z filmu A dangerous Moonlight, 1941)
Wykład połączony z prezentacjami fragmentów poszczególnych kompozycji
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
J. Haraschin, Przewodnik koncertowy
B. Muchenberg, Pogadanki o muzyce cz. 2
Wielka Encyklopedia Muzyczna PWM
Ponadto: literatura stosowna do każdego z zagadnień szczegółowych
1. Jerzy Toeplitz, Historia sztuki filmowej, Warszawa 1969
Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 03-04-2020 11:12)