SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Strategie rozwoju turystyki |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-SRT |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie teoretycznej i praktycznej wiedzy z zakresu metod zarządzania gospodarką turystyczną.
Zapoznanie się z podstawowymi opracowaniami strategicznymi: krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, odnoszącymi się do turystyki.
Poznanie usytuowania turystyki w planowaniu przestrzennym.
Znajomość podstaw turystyki i geografii turystycznej
1. Podstawowe pojęcia związane ze strategią, rozwojem i regionem.
2. Etapy konstruowania strategii rozwoju turystyki. Identyfikacja kluczowych problemów rozwojowych.
3. Analiza SWOT. Wizja rozwoju i strategiczne cele rozwoju turystyki.
4. Organizacja procesu wdrażania strategii i monitoring jej realizacji.
5. Strategia rozwoju turystyki na szczeblu krajowym i regionalnym.
6. Zrównoważony rozwój jako podstawa rozwoju turystyki w regionie.
7. Instrumenty i wskaźniki do diagnozowania i programowania gospodarki turystycznej.
8. Turystyka w miejscowym planowaniu przestrzennym.
9. Strategia rozwoju turystyki w Polsce i woj. lubuskim.
10. Lokalne strategie rozwoju turystyki.
Na wykładach wykorzystywana jest metoda konwencjonalna i problemowa.
Na ćwiczeniach wykorzystywana jest metoda case study i metoda pokazu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie oceny z ćwiczeń (50%) i oceny z kolokwium obejmującego treści wykładu (50%).
B. Meyer, D. Milewski, Strategie rozwoju turystyki w regionie. Wyd. PWN, Warszawa 2009.
G. Gorzelak, B. Jałowiecki, Metodologiczne podstawy strategii rozwoju regionu na przykładzie województwa lubuskiego. Studia Regionalne i Lokalne Nr 3(3)/2000.
T. Kudłacz, Programowanie rozwoju regionalnego. Strategia rozwoju województwa lubuskiego z horyzontem czasowym do 2020 roku.
Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego, pod red. Z. Głąbiński, D. Szostak, T. Zalewski, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2016.
Program Rozwoju Lubuskiej Turystyki do 2020 roku, Cz. I audytowo - analityczna, Zielona Góra 2014. Program Rozwoju Lubuskiej Turystyki do 2020 roku, Cz. II programowa, Zielona Góra 2014.
Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Aktualizacja dokumentu z 2008 roku, Przyjęta przez Radę POT w dniu 5.12.2011, Koncepcja i redakcja: Bartłomiej Walas A. Rochmińska, A. Stasiak, Strategie rozwoju turystyki, "Turystyka i Hotelarstwo" 2004 nr 6.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 05-04-2020 15:40)