SylabUZ

Generate PDF for this page

Didactics basics - course description

General information
Course name Didactics basics
Course ID 05.1-WA-EASPP-PodDy-S19
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 - - Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoriami kształcenia i samokształcenia oraz przykładami ich weryfikacji w praktyce edukacyjnej. Przygotowanie studentów do projektowania zadań dydaktycznych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki.

Scope

Dydaktyka ogólna jako nauka (przedmiot i metody badań, zadania, funkcje, podstawowe pojęcia). Dydaktyka ogólna a inne subdyscypliny pedagogiki. Charakterystyka procesu kształcenia (zasady kształcenia, organizacyjne formy kształcenia). Wartości i cele kształcenia. Typy  i budowa lekcji. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne. Treści i programy kształcenia. Podręczniki szkolne. Metody kształcenia (pojęcie, podział, funkcje, kryteria doboru). Środki dydaktyczne. Klasa szkolna i procesy w niej zachodzące (style kierowania klasą, integracja zespołu). Charakterystyka procesu samokształcenia. Uczenie się i jego uwarunkowania. Motywowanie uczniów do nauki. Indywidualizacja w procesie kształcenia. Wspierane uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trudności w nauce. Praca z uczniem zdolnym i jej uwarunkowania. Diagnoza, kontrola i ocenianie w procesie kształcenia. Ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna. Jakość działalności szkoły. Skuteczny nauczyciel. Współpraca szkoły i rodziny. Nowoczesne tendencje w dydaktyce. Konspekt lekcji.

Teaching methods

Pokaz, dyskusja, metody problemowe, gry dydaktyczne, metody ekspresyjne, metody praktyczne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego (50% oceny) oraz aktywny udział studenta              w dyskusjach na zajęciach (argumentacja własnego stanowiska); opracowanie i przedstawienie referatu/prezentacji multimedialnej wybranego zagadnienia z zakresu dydaktyki; przygotowanie indywidualnie lub w grupach prac pisemnych/sporządzenie portfolio/wykonanie pomocy dydaktycznej lub napisanie konspektu lekcji (50%).

Recommended reading

Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, tłum. B. Jóźwiak, Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000.

Mietzel G., Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli, tłum. A. Ubertowska, GWP, Gdańsk 2002.

Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN, Warszawa 2018.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

Further reading

Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.

Brophy J., Motywowanie uczniów do nauki, tłum. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Konarzewski K., Kruszewski K., Sztuka nauczania, t. 1-2 , PWN, Warszawa 2004.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. 

(Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole, red. E. Pasterniak-Kobyłecka, Wydział PPiS UZ, Zielona Góra 2017.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (last modification: 05-04-2020 23:41)