SylabUZ

Generate PDF for this page

Object-oriented programming - course description

General information
Course name Object-oriented programming
Course ID 06.9-WM-ZiIP-D-08_19
Faculty Faculty of Mechanical Engineering
Field of study Management and Production Engineering
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MSc degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr inż. Grzegorz Pająk
  • dr inż. Iwona Pająk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Laboratory 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z obiektowym podejściem do analizy i projektowania systemów, wykształcenie umiejętności posługiwania się nowoczesnym środowiskiem programistycznym w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych elementów systemu informatycznego.

Prerequisites

Podstawowa znajomość obsługi komputera, podstawowy kurs matematyki.

Zaliczenie przedmiotów: Matematyka, Technologie Informacyjne

Scope

Wykład

Przypomnienie podstawowych pojęć: algorytm, język programowania, język niskiego poziomu, język wysokiego poziomu, programowanie, program. Podstawowe informacje o programowaniu obiektowym, obiekty VBA w programie Excel. Analiza prostej funkcji stworzonej w środowisku VBA. Wykorzystanie mechanizmu wyjątków do obsługi błędów w programie.

Podstawowe elementy modelu obiektowego. Obiekt jako element świata rzeczywistego i jego modelu. Składniki obiektu: atrybuty i metody. Klasy obiektów Obiektowe podejście do opisu systemów, analiza hierarchii klas w środowisku VBA. Obiektowo-zdarzeniowy model programu. Realizacja przykładowego programu z wykorzystaniem obiektów dostępnych w środowisku VBA.

Moduły, procedury i funkcje. Przekazywanie parametrów przez wartość i referencję.

Moduły klas. Składnia definicji klasy. Definicja pól i własności. Definicja metod proceduralnych i funkcyjnych. Argumenty metod przekazywane przez wartość i referencję. Proces tworzenia i usuwania obiektów. Odwołania do obiektów i ich składników. Projekt, realizacja i testowanie przykładowej klasy.

Formularze i formanty. Własności formularzy i wybranych formantów. Dodawanie procedur obsługi zdarzeń. Tworzenie dodatków.

Ćwiczenia

Przykładowa funkcja w środowisku VBA. Wybrane obiekty programu Excel, odwołania do własności. Instrukcja przypisania, operatory arytmetyczne, funkcje standardowe.

Pobieranie danych i wyświetlanie wyników w komórkach arkusza Excel. Wykorzystanie mechanizmu obsługi wyjątków do przechwytywania błędów w zaprojektowanym programie.

Moduły, procedury i funkcje. Przekazywanie parametrów przez wartość i referencję.

Struktura klasy, pola i metody. Definiowanie metod proceduralnych i funkcyjnych. Przekazywanie parametrów przez wartość i referencję, przykłady zastosowań. Tworzenie i usuwanie obiektów.

Projektowanie i implementacja przykładowych funkcji i klas modelujących wybrane rzeczywiste obiekty i procesy. Tworzenie aplikacji wykorzystujących obiekty zdefiniowanych klas.

Laboratorium

Wprowadzenie do środowiska VBA w programie Excel. Tworzenie makr z wykorzystaniem mechanizmu nagrywania. Tworzenie pasków narzędzi z indywidualnym zestawem funkcji. Analiza kodów makrodefinicji. Tworzenie własnych modułów zawierających funkcje realizujące proste obliczenia.

Formanty formularzy w VBA, projektowanie interfejsu użytkownika, okno własności, definiowanie zdarzeń. Implementacja funkcji wykorzystujących dane z formantów formularzy.

Implementacja programów w oparciu o zadania zrealizowane w ramach ćwiczeń:

  • funkcje realizujące obliczenia z obsługą błędów wykorzystującą mechanizm obsługi wyjątków,
  • tworzenie własnych modułów z zestawem procedur i funkcji,
  • definicja własnej klasy i zastosowanie do rozwiązania przykładowego problemu,
  • tworzenie dodatków.

 

Teaching methods

Wykład: wykład konwencjonalny

Ćwiczenia: zadania problemowe, analiza przypadków, praca indywidualna

Laboratorium: zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: Zaliczenie kolokwium w formie pisemnej

Ćwiczenia: Pozytywna ocena końcowa wyznaczona na podstawie ocen z kolokwium i odpowiedzi ustnych

Laboratorium: Zaliczenie zadań laboratoryjnych, zaliczenie kolokwium.

Ocena końcowa: Średnia arytmetyczna z ocen z poszczególnych form zajęć.

Recommended reading

  1. Alexander M., Kusleika R. Excel 2016 PL. Programowanie w VBA, Helion, Gliwice 2016
  2. Kuciński K., Visual Basic dla Excela w przykładach, Wydawnictwo Witanet 2015
  3. Lewandowski M., Tworzenie makr w VBA dla Excela 2010/2013 Ćwiczenia, Helion, Gliwice 2014
  4. McFedries P., Microsoft Office 2007 PL język VBA i makra: usprawnij działanie najpopularniejszego pakietu biurowego, Helion, Gliwice 2008
  5. Walkenbach J., Excel 2013 PL. Programowanie w VBA dla bystrzaków, Helion, Gliwice 2014

Further reading

  1. Walkenbach J., Excel 2016 PL. Biblia -  Helion, Gliwice 2016
  2. Wrotek W., VBA dla Excela 2016 PL: 222 praktyczne przykłady, Helion, Gliwice 2016
  3. Baca J., Excel 2016 i programowanie VBA. Kurs video. Poziom drugi. Zaawansowane techniki tworzenia makr, Videopoint 2016
  4. Jelen B., Syrstad T., Excel 2016 VBA i makra, PROMISE 2016.

Notes


Modified by dr inż. Tomasz Belica (last modification: 14-04-2020 17:52)