SylabUZ

Generate PDF for this page

Dydaktyka przedmiotu - course description

General information
Course name Dydaktyka przedmiotu
Course ID 05.0-WP-SP-KP-DP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical qualifications
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • mgr Wioletta Wodnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 45
(including as e-learning)
3
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z zasadami pracy na lekcji 

Prerequisites

Wiedza z zakresu pedagogiki, dydaktyki ogólnej, psychologii ogólnej.

Scope

  1. Miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych
  2. Podstawa programowa przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć
  3. Integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału;
  4. Kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym;
  5. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć;
  6. Metodyka realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; Organizacja pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową;
  7. Sposby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów;

Teaching methods

metody aktywizujące, wykład 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z przygotowanego projektu.

Recommended reading

Ochenduszko J.: Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela, Bydgoszcz 1997

2.       Arends R.J.: Uczymy się nauczać. Warszawa 1998

3.       Denek K.: Wewnątrzszkolne ocenianie osiągnięć ucznia /w:/ „Edukacja Medialna” 2000 nr 1

4.       Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Warszawa 1994

5.       Taraszkiewicz M.: Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 1996

6.       Krzyżewska J.: Aktywizujące metody i techniki w edukacji, Suwałki 2000

7.       Kozak W.: Mapa mentalna czyli twórcza technika notowania, Kielce 1999

8.       Niemierko B.: Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1999

9.        Niemierko B.: Pomiar sprawdzający w dydaktyce, Warszawa 1990

10.    Niemierko B.: Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999

11.    Suchańska M.:  Ścieżki edukacyjne – teoria i praktyka, Kielce 2001

12.    Gałązka K.: Ścieżki edukacyjne na lekcjach matematyki, Łódź 2001

13.    Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B.: Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000

14.    Sawiński J.: Dlaczego kompetencje? /w:/ „Nowa Szkoła” 1998 nr 2

15.    Sołtys D., Szmigiel M.: Doskonalenie kompetencji nauczyciela w zakresie diagnozy edukacyjnej, Kraków 1997

16.    Stróżyński K.: Zasady oceniania wewnątrzszkolnego, Jelenia Góra 1999

17.    Szaleniec H., Szmigiel M.: Egzaminy zewnętrzne. Podnoszenie kompetencji nauczycieli w zakresie oceniania zewnętrznego, Kraków 2001

18.    Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, PWN Warszawa 1998

19.    Nowacki T., Aktywizujące metody w kształceniu, Warszawa 1994

20.    Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1988

21.    Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1987

22.    Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych, Warszawa 1995

Further reading

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 27-04-2020 18:05)