SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - zaburzenia ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - zaburzenia ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPSA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z tematyką autyzmu i dostosowania rzeczywistości szkolnej - klasowej do specjalnych potrzeb uczniów ze spektrum autyzmu. 

Prerequisites

Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej oraz terapii pedagogicznej. 

Scope

1) Spektrum autyzmu - przegląd badań nad autyzmem i wyjaśnienie teorii. 2) Klasyfikacja, diagnoza, terapia, edukacja. 3) Uczeń ze spektrum w klasie - zorganizowanie przestrzeni edukacyjnej do potrzeb ucznia. 4) Dokumentacja w pracy z uczniem ze spektrum - rola i kierunek obserwacji. 5) Kompetencje społeczne w klasie i w szkole. 6) Uczeń ze spektrum a rówieśnicy. 7)  Współpraca z rodzicami  i nauczycielami - zadania nauczyciela  wspomagającego.  

Teaching methods

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz, film.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Kolokwium z treści wykładów oraz aktywność na zajęciach. 

Oceną końcową jest uzyskana pozytywna ocena z kolokwium.

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2. Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm. Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999.   
  3. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  4. First M.B., DSM-5, Diagnostyka różnicowa, Wrocław 2016.
  5. Winczura B., Dziecko z autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.

Further reading

  1. Autyzm. Na granicy poznania,  red. B. Winczura, Kraków 2009.
  2. Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, red. B. Winczura, Kraków 2012.
  3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy – diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  4. Pisula E., Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot 2012.
  5. Rudzińska-Rogoża A., Lipińska-Lokś J., Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym. Doświadczenia lubuskie, Zielona Góra 2010. 

Notes


Modified by dr Natalia Gumińska (last modification: 16-04-2020 18:56)