SylabUZ
Course name | Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z niepełnosprawnością wzrokową |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-MKNW |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
1. Zapoznanie studentów z problematyką kształcenia w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku: istota nauczania otwartego, projektowanie przestrzeni klasy szkolnej, style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania, modele nauczania indywidualizującego, uniwersalne projektowanie zajęć, nowe technologie w nauczaniu (technologie wspomagające i asystujące), metody nauczania i ich adaptacje do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, znaczenie współpracy nauczycieli i specjalistów dla organizacji procesu edukacji, kontrola postępów i ocenianie (w tym wspierające uczenie się).
2. Kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w grupach zróżnicowanych z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku, dobierania i adaptowania środków dydaktycznych, dostosowywania treści i formy sprawdzianów do specyfiki procesów poznawczych uczniów z niepełnosprawnością wzroku, motywowania w/w uczniów do uczenia się, stosowania oceniania wspierającego uczenie się.
3. Uwrażliwienie na potrzebę przyjmowania odpowiedzialności za podejmowane decyzje w procesie edukacji włączającej.
Podstawowa wiedza na temat edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zwłaszcza uczniów z niepełnosprawnością wzroku).
1. Style poznawcze i strategie uczenia się oraz nauczania uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
2. Uniwersalne projektowanie zajęć z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
3. Dostosowywanie przestrzeni klasy szkolnej, dobór nowoczesnych technologii (wspomagających i asystujących, dobór i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
4. Adaptowanie metod nauczania do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
5. Formy organizacyjne pracy na lekcji z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
6. Kontrolowanie postępów i ocenianie uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
7. Sposoby motywowania do nauki uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
8. Konstruowanie konspektu lekcji w grupie zróżnicowanej z udziałem uczniów z niepełnosprawnością wzroku.
Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Średnia ocen z:
1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu;
2) Kolokwium z treści konwersatorium. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie konwersatorium . Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 08:27)