SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność intelektualna - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - niepełnosprawność intelektualna
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPNI
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchaczy z problematyką rozwoju, edukacji, rehabilitacji, społecznej integracji, inkluzji i normalizacji życia dzieci, młodzieży i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz zagadnieniami dotyczącymi istoty, koncepcji, etiologii, diagnozy, profilaktyki niepełnosprawności intelektualnej.

Prerequisites

Znajomość podstaw pedagogiki specjalnej, psychologii rozwoju oraz psychologii klinicznej. 

Scope

  1. Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej przedmiot zainteresowań, cele, zadania i rys historyczny. Przemiany w społecznych postawach wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną i możliwości ich edukacji, rehabilitacji, integracji, inkluzji czy normalizacji warunków życia. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście Założeń Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami. 
  2. Współczesne interpretacje istoty niepełnosprawności intelektualnej, koncepcje i perspektywy badawcze z uwzględnieniem koncepcji inteligencji wielorakiej. Analiza ujęć istoty i kryteriów diagnostycznych tej niepełnosprawności w klasyfikacjach ICD-10  i ICD-11(Międzynarodowej Klasyfikacji Statystycznej Chorób i Problemów Zdrowotnych WHO), DSM-5 (Klasyfikacji Zaburzeń Psychicznych APA), ICF (Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia WHO) oraz AAiDD (Amerykańskiego Towarzystwa Niepełnosprawności Intelektualnej i Rozwojowej). Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną z uwzględnieniem charakterystyki procesów orientacyjno-poznawczych, zaburzeń rozwoju sfery intelektualnej, rozwoju mowy itp. Wybrane zespoły zaburzeń genowych i chromosomowych, np. zespół Downa, Williamsa, Aperta.
  3. Społeczno-ekologiczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej i znaczenie zindywidualizowanego/spersonalizowanego wsparcia dla funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną; problemy diagnozy i określania zakresu wsparcia oraz warunków niezbędnych dla jego udzielania (kwestia ustalania profilu wsparcia).Etiologia i profilaktyka niepełnosprawności intelektualnej; wiązanie etiologii z zapobieganiem i wsparciem. 
  4. Organizacja edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, jej wielotorowość i zróżnicowanie (analiza kryteriów owego zróżnicowania, np. ze względu na zakres i miejsce udzielania specjalnego pedagogicznego wsparcia). Krytyczna analiza organizacyjnych rozwiązań w edukacji osób z NI; kwestia realizacji konceptu szkoły, jako (samo)uczącej się organizacji oraz budowy jej kapitału społecznego.
  5. Problemy rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną i formy ich wspierania. Funkcjonowanie placówek dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną - krytyczna analiza. 
  6. Wskazanie najistotniejszych współczesnych problemów w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną w celu ich eliminowania, np. ubóstwa, instytucjonalizacji, infantylizacji, marginalizacji, wykluczania itp. Konieczność uwrażliwiania społeczeństwa na potrzeby tych osób, usuwania negatywnych postaw i uprzedzeń, wskazywanie możliwości normalizacji życia we wszystkich jego sferach (edukacyjnej, rodzinnej, zawodowej itp.).

Teaching methods

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions


Wykłady - zaliczenie na ocenę (sprawdzian pisemny) z zagadnień programowych wykładów opracowanych w formie pytań (słuchacz losuje 3 pytania); warunkiem zaliczenia jest 60% poprawnych odpowiedzi na pytania (punktowane: 1-5 pkt.). Aktywność słuchacza na zajęciach - udział w dyskusji (co najmniej 3-krotny udział w dyskusji - podniesienie oceny za sprawdzian o 0,5 pkt.)

Recommended reading

 

  1. Bobińska K., Pietras K., Gałecki K. (red.) (2012), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław, Wyd. Continuo.
  2. Janiszewska-Nieścioruk, Z., Maciarz, A. (2006), Współczesne problemy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  3. Janiszewska-Nieścioruk Z., Mróz A., Gembara U. (red.) (2018), (Nie)nowe problemy rozwoju, edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ
  4. Kościelska, M. (2000), Oblicza upośledzenia, Warszawa: PWN
  5. Olechnowicz H. (2019), Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa: PWN

Further reading

.

  1. Sadowska, S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
  2. Smith, D., D. (2008), Pedagogika specjalna, Warszawa: PWN.
  3. Speck O. (2015),  Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Wydawnictwo Harmonia
  4. Zasępa E. (2017),  Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze,  Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
  5. Wyczesany, J. (2011), Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impu

Notes

Oferta dla chętnych: opracowanie IPET-u dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 08:31)