SylabUZ

Generate PDF for this page

Special education - course description

General information
Course name Special education
Course ID 05.6-WP-PSEW-DYDS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Exam

Aim of the course

Zapoznanie z podstawami dydaktyki specjalnej. Uwrażliwienie na trudności dotyczące funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sytuacjach  związanych z uczeniem się. Omówienie organizacji kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Uwrażliwienie na konieczność doskonalenia rozwoju zawodowego pod kątem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  

Prerequisites

Znajomość podstaw dydaktyki ogólnej. 

Scope

Wykłady

1) Dydaktyka specjalna jako dział pedagogiki specjalnej. Dydaktyka specjalna a dydaktyka ogólna. 2) Formy kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce (specjalne, integracyjne, inkluzyjne). 3) Specjalne potrzeby edukacyjne. Uwarunkowania procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4) Efektywność kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w Polsce. 5) Kompetencje profesjonalne nauczyciela sprzyjające edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Ćwiczenia 

1) Cele kształcenia specjalnego w kontekście podstawy programowej. 2) Ortodydaktyka: zasady, treści, metody, formy, środki w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 3) Planowanie pracy wychowawczo-dydaktycznej z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - zgodnie z zasadą indywidualizacji. 4) Ocenianie uczniów z niepełnosprawnością. 5) Aranżacja przestrzeni edukacyjnej. 6) Modele kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w świecie. 

Teaching methods

Wykłady: wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz

Ćwiczenia: dyskusja, praca w grupach, pokaz  

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykład: egzamin ustny lub pisemny. 

Ćwiczenia: konspekt, aktywność na zajęciach. 

Ocena końcowa: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.  

Recommended reading

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  2.  Dydaktyka specjalna. Od systematyki do projektowania dydaktyk specjalistycznych, red. J. Głodkowska, Warszawa 2016. 
  3.  Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, red. J. Wyczesany, Gdańsk 2014.
  4.  Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2017.
  5.  Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. 

Further reading

  1. Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014, Kraków 2016. 
  2. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  3. Głodkowska J., Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji, Warszawa 2017.
  4. Popławska J., Sierpińska B., Zacznijmy razem. Dzieci specjalnej troski w szkole podstawowej, Warszawa 2001. 
  5. Stawowy- Wojnarowska I., Podstawy kształcenia specjalnego, Warszawa 1989. 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 19:41)