SylabUZ
Course name | Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych I |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-DSPE1 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Nabycie wiedzy dotyczącej celów, zasad i kontekstów środowiskowych badań służących diagnozie pedagogicznej osób z różnorodnymi zaburzeniami i nietypowościami rozwojowymi, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej, niepełnosprawności somatycznej (choroby przewlekłe), niepełnosprawności motorycznej, dysfunkcji narządu słuchu oraz odmienności językowej, etnicznej i kulturowej. Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy pedagogicznej, zdobycie podstaw umiejętności projektowania i poprawnego prowadzenia diagnozy pedagogicznej w ramach pedagogiki specjalnej oraz wykorzystania efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych.
Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych oraz diagnostyki w pedagogice.
1) Definicja i charakterystyka pojęcia "diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych". 2) Proces diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych; założenia różnicowej i funkcjonalnej diagnozy. 3) Zapoznanie z wybranymi narzędziami diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem diagnozy dzieci i uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością somatyczną (choroby przewlekłe), niepełnosprawnością motoryczną, dysfunkcją narządu słuchu oraz charakteryzujących się odmiennością językową, etniczną i kulturową. 4) Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. 5) Wykorzystanie efektów diagnozy do konstruowania Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego. 6) Projekt: opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia lub oboczności w rozwoju oraz zaprojektowanie na jego podstawie celów do Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
Ćwiczenia:
Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda projektów, metoda działań praktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia:
Na ocenę składają się zaliczenie kolokwium (50%) i opracowanie projektu elementów narzędzia diagnostycznego do badania poziomu rozwoju dziecka z wybranym zaburzeniem rozwojowym wraz ze sformułowanymi na jego podstawie celami Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (50%).
Ocena z przedmiotu:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z ćwiczeń.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 16-04-2020 08:32)