SylabUZ
Course name | Professional Training |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-PZ |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | - | - | 60 (including as e-learning) |
4 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyki rewalidacji niepełnosprawnych uczniów.
Student w pierwszym tygodniu praktyki powinien przejść szkolenie instruktażowe BHP na terenie placówki, w której realizuje praktykę pedagogiczną. W dalszej kolejności student zapoznaje się ze strukturą szkoły oraz zadaniami dotyczącymi organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z zakresem czynności pracowników. Student powinien zapoznać się z obowiązującą w szkole dokumentacją (statut, regulamin Rady Rodziców, regulamin Rady Pedagogicznej, roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej itp., system oceniania), a także z dokumentacją nauczyciela-wychowawcy (podstawa programowa, dziennik zajęć, plan pracy wychowawczo-dydaktycznej, IPET, klasowy program wychowawczy, plan współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym) oraz zasadami jej prowadzenia.
Student w toku hospitacji różnych zajęć gromadzi materiał obserwacyjny na temat: a) organizowania procesu kształcenia, w tym doboru metod i form pracy, szczególnie metod aktywizujących, aranżacji przestrzeni i jej wyposażenia, organizacji pracy grupowej, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów oceniania wychowanków, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami; b) organizowania zajęć rewalidacyjnych, doboru metod i form pracy, wykorzystania środków dydaktycznych, w tym nowoczesnych technologii, indywidualizacji oddziaływań edukacyjnych, sposobów komunikowania społecznego i interpersonalnego z wychowankami.
Student współdziała z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć edukacyjnych, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i podejmowaniu współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w szkole oraz z rodzicami.
Student pełni roli nauczyciela (pedagoga) wspomagającego w zakresie: samodzielnego planowania i współorganizowania zajęć edukacyjnych w szkole, z uwzględnieniem zasady indywidualizacji szczególnie pod kątem możliwości psychofizycznych uczniów z niepełnosprawnością i dysfunkcjami rozwojowymi, wykorzystania różnych metod, w tym alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, środków dydaktycznych i nowoczesnych technologii, organizacji pracy grupowej, diagnozowania wiedzy i umiejętności uczniów, współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami uczniów. Zajęcia edukacyjne prowadzone przez studenta w roli nauczyciela wspomagającego z wychowankami zgodnie z podstawą programową powinny stanowić co najmniej 50% godzin praktyki.
Student analizuje i interpretuje sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, ocenia własne kompetencje, ocenia przebieg prowadzonych zajęć, konsultuje się z opiekunem praktyki, omawia zgromadzone doświadczenia w grupie studentów.
Praktyka:
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, dydaktycznej, terapeutycznej i rewalidacyjnej z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Praktyka:
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej w programie studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa:
Oceną końcową jest ocena z praktyki.
Wybrana przez studentów literatura metodyczna.
Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć .
Lista organizatorów praktyk na poszczególnych specjalnościach, dokumenty oraz harmonogram praktyk, podawane są na stronie internetowej Wydziału. Szczegółowe instrukcje praktyk są dostępne u organizatorów praktyk. Zasady zaliczania praktyki bez obowiązku jej odbywania reguluje Regulamin studiów UZ.
Praktyka ma charakter ciągły.
Modified by dr Tomasz Fetzki (last modification: 17-04-2020 12:25)