SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - trudności i niepowodzenia edukacyjne
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPTNE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Natalia Gumińska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchacza ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczniów przejawiających trudności w uczeniu się i zachowaniu, skutkujących szeregiem niepowodzeniem szkolnych. Omówienie symptomologii w świetle literatury i praktycznej wiedzy, analiza i synteza prawa oświatowego z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych i zorganizowaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej. 

Prerequisites

Podstawowa wiedza pedagogiczno-psychologiczna z zakresu niepełnosprawności człowieka, psychologii rozwojowej i pedagogiki specjalnej. 

Scope

Wykłady:

1. Trudności i niepowodzenia dzieci w szkole - rodzaje, teoretyczne ujęcia i praktyczne oddziaływania: dzieci z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych, dzieci nadpobudliwe przejawiające różnego rodzaju niepożądane zachowania, dzieci zaniedbane pedagogicznie i środowiskowo, dzieci z zaburzeniami rozwoju osobowości, dzieci o inteligencji niższej niż przeciętna, z zaburzoną percepcją wzrokową, słuchową, z możliwymi zaburzeniami emocjonalnymi, sensorycznymi i poznawczymi, itp. 
2. Koncepcje kształcenia dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – ewolucja i krytyka. 3. Typologia trudności i niepowodzeń szkolnych - np. lęk, fobia szkolna, samoocena, motywacja, dziecko z grupy ryzyka, niedostosowanie społeczne, niepełnosprawności a niepowodzenia szkolne, specyficzne trudności w uczeniu (dysleksja rozwojowa, itp.). 4. Profilaktyka, diagnoza i terapia w zakresie trudności w uczeniu się i zachowaniu. 5. Współpraca z rodzicami - postawy rodzicielskie a funkcjonowanie dziecka w szkole. 

 

Teaching methods

Wykłady:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady:

Ocena z kolokwium z treści wykładów.

Recommended reading

  1. Czarnocka A., Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu, Warszawa 2018.
  2. Inkluzja edukacyjna. Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej a wybrane aspekty praktyki edukacyjnej, red. Z. Gajdzica, M. Bełza, Katowice 2016.
  3.  Konarska J., Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie późnego dzieciństwa i adolescencji, Kraków 2013.
  4. Olechowska A.,Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016.
  5. Binder G., Michaelis R., Trudności w nauce. Skuteczne sposoby pracy z dzieckiem, Warszawa 2003.

Further reading

  1. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław 2017.
  4. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2014.
  5. Wspomaganie pedagogiczne niedostosowanych społecznie. Teoria i praktyka, red. L. Albański, M. Kowalski, Jelenia Góra 2010.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 19:41)