SylabUZ

Generate PDF for this page

Specjalne potrzeby edukacyjne - szczególne uzdolnienia - course description

General information
Course name Specjalne potrzeby edukacyjne - szczególne uzdolnienia
Course ID 05.6-WP-PSEW-SPSU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci zdolnych  i uzdolnionych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.

 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i specjalnej oraz dydaktyki, także psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Wykłady:

Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości. 

Teaching methods

Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności, dyskusji studentów oraz pracy pisemnej.

Recommended reading

  1. Limont  W., Uczeń zdolny: jak go rozpoznawać i jak z nim pracować, Sopot, 2010.
  2. Magda-Adamowicz M.,  Jakość dzieciństwa  twórczych 7-9-letnich dzieci  w perspektywie rodzinnej i lokalnej, Zielona Góra 2018
  3. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk, 2001.
  4. Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, Gdańsk 2007.

Further reading

  1. Magda-Adamowicz M., Paszenda I., Treningi twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  2. Magda-Adamowicz M., Uwarunkowania efektywności kształcenia nauczycieli klas I-III w zakresie twórczości pedagogicznej, Zielona Góra 2009.
  3. Popek S., Psychologia twórczości plastycznej, Kraków 2010
  4. Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003

 

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 19:41)