SylabUZ
Course name | Specjalne potrzeby edukacyjne - szczególne uzdolnienia |
Course ID | 05.6-WP-PSEW-SPSU |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogika specjalna - edukacja włączająca |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2020/2021 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | - | - | 10 (including as e-learning) |
0,67 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci zdolnych i uzdolnionych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej.
Podstawy pedagogiki ogólnej i specjalnej oraz dydaktyki, także psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.
Wykłady:
Pojęcie zdolności i ich typologia. Dziecko zdolne w świetle ustaw oświatowych. Koncepcje zdolności. Charakterystyka osób zdolnych. Identyfikacja uczniów zdolnych. Psychologiczne, strategiczne i nominacyjne metody identyfikacji. Strategie kształcenia uczniów zdolnych. Modele kształcenia uczniów zdolnych w historii i współcześnie. Specyfika programów szkolnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Metody i narzędzia ewaluacji pracy nauczyciel z dzieckiem zdolnym. Ewolucja pojęcia twórczość oraz terminy bliskoznaczne. Wymiary twórczości. Podmiotowość i przedmiotowość twórczości. Aspekty istotne dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Rozwój twórczości i jej kryzysy u człowieka. Systemowe koncepcje twórczości. Interakcyjne teorie twórczości. Model twórczej osobowości dziecka i znaczenie środowiska rodzinnego. Uwarunkowanie endogenne twórczości. Rodzaje aktywności twórczej dziecka i młodzieży. Czynniki zewnętrzne twórczości – rodzina, przedszkole, szkoła, grupa rówieśnicza, miejsce pracy. Stymulatory i inhibitory twórczości.
Wykłady – konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny i prezentacje multimedialne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności, dyskusji studentów oraz pracy pisemnej.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 19:41)