SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową
Course ID 05.6-WP-PSEW-MKCPNR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

1. Zapoznanie studentów z formami i metodami kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową.
2. Nabycie przez studentów umiejętności rozpoznawania oraz zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z chorobami przewlekłymi oraz z dysfunkcjami narządu
    ruchu.
3. Nabycie przez studentów umiejętności organizowania, realizacji i ewaluacji zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością
    ruchową w szkole ogólnodostępnej.

 

Prerequisites

Specjalne potrzeby edukacyjne - choroby przewlekłe oraz niepełnosprawność ruchowa.

Scope

1. Formy kształcenia dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową: kształcenie specjalne w ośrodku leczniczym; kształcenie integracyjne;
    kształcenie inkluzyjne, nauczanie indywidualne.
2. Specyfika, walory i problemy edukacji inkluzyjnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu.
3. Metody i formy pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i rewalidacyjnej z uczniami z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową w szkole
    ogólnodostępnej.
4. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz niepełnosprawnością ruchową - sposoby ich rozpoznawania i zaspokajania.
5. Metody motywowania do nauki szkolnej uczniów przewlekle chorych oraz z dysfunkcjami narządu ruchu. 
5. Możliwości i znaczenie współpracy nauczycieli, specjalistów oraz rodziców w procesie wspomagania rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi oraz
    niepełnosprawnością ruchową.

Teaching methods

Metody podające: elementy wykładu informacyjnego, dyskusja
Metody problemowe: aktywizujące (metaplan, drzewko decyzyjne), dyskusja 
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej i filmów edukacyjnych.
Metody praktyczne: projekt.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywność w trakcie zajęć i wykonanie projektu.

Recommended reading

1. Gąstoł A., Model pracy z uczniem z chorobą przewlekłą, [w:] Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla
    nauczycieli, 
Warszawa 2010.
2. Kott T., Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, Warszawa 2005. 
3. O’Regan F.J., Jak pracować z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2005.
5. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach, Warszawa 2011.
. Ziółkowska B.,Dziecko  chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych? Gdańsk 2010.

 

Further reading

1. Baczała D., Bąbka J., Nowicka A., Psychological and Pedagogical Care for Children with Special Educational Needs – a System in Poland „Przegląd Badań Edukacyjnych”
   2018, nr 1 (26), s. 7-20.
2. Jegier A., Przygotowanie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym do pełnienia roli ucznia. Jak sprawić, aby dzieci te odnosił sukcesy w szkole?, [w:] Wątki zaniedbane,
    zaniechane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych,
red. Z. Gajdzica, A. Klinik, Katowice 2004.
3. A Pupil with Special Educational Needs at School, eds.  ​​​​​​J. Lipińska-Lokś, A. Rudzińska-Rogoża, Toruń 2013.
4. Nowicka A., Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci długotrwale chorych i możliwości ich zaspokajania w środowisku szkolnym, [w:] Opieka, edukacja, profilaktyka i
    resocjalizacja – wyzwania dla teorii i praktyki pedagogicznej,
red. A. Nowicka, R. Ilnicka, Lubin 2013.
5. Szkoła dla Wszystkich. Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej, red. J. Bogucka, D. Al-Khamisy, Warszawa 2009.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 15-04-2020 19:42)