SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób ze szczególnymi uzdolnieniami - course description

General information
Course name Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej osób ze szczególnymi uzdolnieniami
Course ID 05.6-WP-PSEW-MKSU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika specjalna - edukacja włączająca
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu diagnozy dzieci zdolnych i twórczych oraz z metodyką  i organizowaniem zajęć dla dzieci zdolnych i twórczych. Kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy do praktyki edukacyjnej. Doskonalenie warsztatu nauczyciela, poprzez rozwijanie umiejętności planowania pracy z dzieckiem zdolnym. 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej, specjalnej i dydaktyki oraz psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Ćwiczenia:

Metody diagnozy pedagogicznej dzieci zdolnych i twórczych. Badanie aspektów istotnych dla twórczości obiektywnej i subiektywnej. Badanie uczniów zdolnych i twórczych z problemami w uczeniu się i w zachowaniu.   Modele i strategie kształcenia uczniów zdolnych. Specyfika programów  ukierunkowanych na uczniów zdolnych. Rodzaje aktywności i formy ekspresji twórczości dzieci/młodzieży. Metodyka pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym: metody; zasady i strategie pracy z dzieckiem zdolnym i twórczym; treningi i lekcje twórczości. Projektowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym. 

Teaching methods

Dyskusja, burza mózgu, praktyczne działanie – projektowanie indywidualnych planów pracy z dzieckiem szczególnie uzdolnionym .

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie na podstawie aktywnej obecności  i dyskusji studentów oraz skonstruowanego projektu zajęć w grupie uwzględniającej pracę z dzieckiem szczególnie uzdolnionym.

Recommended reading

  1. Chybicka A., Psychologia twórczości grupowej. Jak moderować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków 2006.
  2. Magda-AdamowiczM., PszendaI., Trening twórczości a umiejętności zawodowe, Toruń 2011.
  3. Szmidt K.J., Elementarz twórczego życia, Warszawa 1997.
  4. Uszyńska-Jarmoc J., Podróże – skarby – przygoda: podręcznik i program rozwijania twórczości, samodzielności oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci z klas I-III, Białystok 2000.

Further reading

  1. Ciczkowski W., red., Jak kreować programy edukacyjne, Olsztyn 2000.
  2. Dylak S., Wprowadzenie do konstruowania szkolnych programów nauczania, Warszawa 2002.
  3. Kott T., Zajęcia pozalekcyjne i terapia zajęciowa z osobami o obniżonej sprawności umysłowej, Warszawa 2002.
  4. Połomka D., Sternowska W., Połomski S., Kształtowanie postaw i zainteresowań młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych z biologii, Koszalin 1985.
  5. Żelazkiewicz M., Skuteczność wychowawcza innowacji w zajęciach pozalekcyjnych, Wrocław 1980.
  6. Literatura każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 17-04-2020 19:46)