SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogy - course description

General information
Course name Pedagogy
Course ID 05.0-WP-PPWM-PO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Edyta Bartkowiak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki pedagogicznej na płaszczyźnie teoretycznej, wprowadzenie w przedmiot pedagogiki ogólnej, jej konteksty i dylematy, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów pedagogicznych. 

Prerequisites

Brak

Scope

Wykłady

Pedagogika jako nauka i refleksja nad wychowaniem. Pedagogika teoretyczna i praktyczna.

Wyrazy podstawowe i pochodne w pedagogice.

Rozwój naukowy pedagogiki.

Budowa i miejsce pedagogiki w systemie nauk.

Działy współczesnej pedagogiki.

Związek pedagogiki z innymi dyscyplinami wiedzy.

Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej.

Struktura i definiowanie pojęć pedagogicznych.

Ontologiczne, aksjologiczne i epistemologiczne podstawy edukacji.

Pedagogika ogólna jako dyscyplina naukowa.

Podstawowe właściwości wychowania.

Teoria warstwicowa rozwoju człowieka.

Granice wychowania.

Ćwiczenia

 

Zjawiska przemian w wychowaniu.

 

Współczesne systemy wychowania.

Wybrane koncepcje współczesnej pedagogiki.

Edukacja w ujęciu wertykalnym i horyzontalnym.

Wychowanie w ujęciu systemowym.

Wychowanie jako działanie.

Wychowanie jako spotkanie.

Wychowanie jako pomoc.

Wychowanie jako pielęgnacja i piecza.

Wychowanie jako samorealizacja.

Pseudowychowanie.

Patologie wychowania. 

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.

Ćwiczenia - praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin w formie testu.

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywności na zajęciach.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i konwersatorium.

 

Recommended reading

Gnitecki J., Zarys pedagogiki ogólnej, Gorzów Wielkopolski 1993.

Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna,  Warszawa 2008.

Kunowski S, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Śliwerski B, Pedagogika ogólna, Kraków 2012.

 

Further reading

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.1., Warszawa 2004.

Pedagogika, pod red. Z Kwiecińskiego, B. Śliwerskiego, t.2., Warszawa 2014.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.1, Gdańsk 2015.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.2, Gdańsk 2006.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t.3, Gdańsk 2006.

Pedagogika, pod red. B. Śliwerskiego, t. 4, Gdańsk 2010.

Śliwerski B, Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 2004.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)