SylabUZ

Generate PDF for this page

Information Technology - course description

General information
Course name Information Technology
Course ID 11.3-WP-PPWM-I
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym; zdobycie umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się pojęciami z zakresu informatyki oraz narzędziami ICT w pracy pedagoga.

Prerequisites

Podstawowe wiadomości o komputerze i systemie operacyjnym (zakres szkoły średniej).

Scope

B.5.W1. Podstawowe pojęcia i zasady informatyki z zakresu, w jakim ma ona zastosowanie w pracy z dziećmi lub uczniami: informatyka a ICT; jednostki pamięci; budowa i zasada działania komputera; bezpieczeństwo systemu i danych; ochrona danych osobowych i przestrzeganie zasad prawa autorskiego; podstawowe narzędzia ICT.

B.5.W5. społeczne aspekty informatyki i jej zastosowań, wpływu informatyki na rozwój społeczeństwa oraz zagrożenia w świecie wirtualnym: psychologiczne koncepcje człowieka a zagrożenia medialne; plastyczność mózgu a zmiana preferencji poznawczych pod wpływem długotrwałego korzystania z przekazów medialnych: zanik czytelnictwa, zanik zdolności skupienia uwagi, cyfrowa demencja; manipulacja w przekazach medialnych (treść i forma przekazu); pojęcia: bańka informacyjna; fake news; trolling, cyberbullying.

B.5.W6. uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów: zasada poglądowości a ocena przydatności mediów edukacyjnych; dynamika zmian w zakresie informatyki i ICT a potrzeba stałej aktualizacji wiedzy i rozwoju zawodowego nauczycieli; edytor tekstu w pracy zawodowej nauczyciela.

B.5.W3. zasady projektowania algorytmów oraz ich realizacji przy użyciu komputera: tworzenie algorytmów usprawniających pracę nauczyciela (arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel lub LibreOffice Calc); automatyczne obliczanie ocen na podstawie zgromadzonych punktów (funkcja jeżeli); statystyki roczne i semestralne (funkcja licz.jeżeli). projektowanie prostych multimedialnych gier dydaktycznych (Power Point lub LibreOffice Impress); proste algorytmy w grach typu puzzle lub w grze ortograficznej.

B.5.W2. zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i reprezentowania danych, gromadzenia danych i ich przetwarzania: modelowanie jako komputerowa reprezentacja fragmentu świata rzeczywistego na przykładzie bazy danych; proste bazy danych realizowane z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego: sortowanie, filtrowanie, makra, tabele przestawne; prosta baza danych realizowana z zastosowaniem LibreOffice Base; korzystanie z sieciowych baz danych; gromadzenie danych z zastosowaniem sieciowych Formularzy Google udostępnianych w Witrynach Google; wizualizacja danych.

B.5.W4. zasady organizacji i funkcjonowania urządzeń elektronicznych, komputerów i sieci komputerowej oraz ich wykorzystania: router i jego konfiguracja; filtrowanie mac adresów, przydzielanie stałych adresów sieciowych, streaming telewizji w sieci domowej, konfiguracja i korzystanie z drukarki w sieci lokalnej; wymiana plików w sieci lokalnej; zdalny pulpit (aplikacje); dyski sieciowe i synchronizacja danych; Veyon - program do prezentacji pracy nauczyciela na wszystkich ekranach w pracowni komputerowej; zdalne zarządzanie komputerami w pracowni komputerowej; organizacja i prowadzenie zajęć typu blended learning i e-learning.

Teaching methods

Pokaz, demonstracja, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wiedza teoretyczna zdobywana podczas zajęć oraz samodzielnej pracy z książką oraz kursem online będzie sprawdzana z zastosowaniem testu z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Umiejętności praktyczne będą weryfikowane na podstawie oceny jakości prac oraz sprawdzianów praktycznych z progami punktowymi. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów. Weryfikacja kompetencji społecznych odbywa się na podstawie analizy realizowanych samodzielnie projektów, których tematyka uwzględnia specyfikę kierunku "Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna". Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest zdobycie minimum 60% punktów.

Zaliczenie z laboratoriów: zaliczenie wszystkich podlegających ocenie sprawdzianów, projektów oraz prac.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena z laboratoriów.

Recommended reading

 Jędryczkowski J., Materiały online: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.htmlhttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/elearning.html , https://www.youtube.com/c/JJKursy

 

Further reading

  1. Furmanek M., red., Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra 2008.
  3. Jędryczkowski J., Publikacjehttps://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/publikacje.html

    Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes

Platforma e-learningowa, kurs z materiałami dydaktycznymi, listami zadań oraz wymaganiami jest dostępny na stronie: https://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/przedmioty.html po wybraniu nazwy przedmiotu wraz z numerem grupy.


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 17-04-2020 21:27)