SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy wychowania fizycznego I - course description

General information
Course name Podstawy wychowania fizycznego I
Course ID 05.0-WP-PPWM-PWF1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2020/2021
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Ontogenetyczne i aksjologiczne podstawy wychowania fizycznego. Zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem  okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia. Zapoznanie z metodami oceny wieku rozwojowego oraz umiejętność praktycznej oceny poziomu motorycznego dziecka Kształtowanie prozdrowotnych postaw wobec ciała w różnych okresach życia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza dotycząca rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka, higieny oraz zachowań prozdrowotnych.

Scope

Ćwiczenia. Cele wychowania fizycznego. Procesy wychowania  i kształcenia fizycznego oraz ich funkcje i struktura. Prakseologiczny cykl racjonalnego przebiegu działania a proces wychowania i kształcenia fizycznego. Kształtowanie dyspozycji kierunkowych oraz społeczne czynniki wychowania w kulturze fizycznej. Znaczenie aktywności fizycznej i jej miejsce w wychowaniu fizycznym. Osobnicze i pozaosobnicze uwarunkowania w procesach wychowania i kształcenia fizycznego. Współczesne tendencje oraz propozycje modernizacji wychowania fizycznego. O pedeutologii oraz doborze na studia, kształceniu i przygotowaniu do pracy w dziedzinie kultury fizycznej. Sprawność fizyczna i motoryczność człowieka-podstawowe pojęcia i ich aspekty. Teoretyczne przesłanki procesu uczenia się  i nauczania czynności ruchowych. Pomiar w badaniach nad sprawnością fizyczną i motoryczną człowieka. Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Dymorfizm płciowy motoryczności człowieka. Czynniki kształtujące zdrowie człowieka. Postawa ciała. Prezentacje  studentów wybranych testów sprawności fizycznej ogólnej dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (m.in. test Sekiety B., MTSF, EUROFIT). Praktyczna ocena poziomu sprawności fizycznej.

Teaching methods

Ćwiczenia – obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, pomiar, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Warunkiem uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z wejściówek, kolokwiów, zadań praktycznych (indywidualnych, zespołowych), a także aktywność na zajęciach. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 60% punktów. Skala ocen: poniżej 60% ocena niedostateczna, 60-68% (3,0), 69-77% (3,5), 78-85% (4,0), 86-93% (4,5), 94-100% (5,0).

Ocena końcowa z ćwiczeń obejmuje dwie składowe: 1 – średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych (50% oceny) oraz 2 – ocenę zaliczenia pisemnego (50 %).

Skala ocen: ndst (2,0), dostateczny (3,0), dostateczny plus (3,5), dobry (4,0), dobry plus (4,5), bardzo dobry (5,0);

 

Recommended reading

  1. Kaczmarek M., Wolański N.(2018): Rozwój biologiczny człowieka od poczęcia do śmierci. PWN. Warszawa.
  2. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.(2014): Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  3. Osiński W. (2011): Teoria wychowania fizycznego. AWF, Poznań.
  4. Osiński W. (2003): Antropomotoryka, AWF Poznań.
  5. Woynarowska B.(2008): Edukacja zdrowotna: podręcznik dla studentów. PWN. Warszawa.
  6. Strona internetowa Biblioteki Uniwersytetu Zielonogórskiego: www.bu.uz.zgora.pl

Further reading

  1. Asienkiewicz R., Tatarczuk J., Wandycz J.(2019), Dziecko lubuskie. Poziom rozwoju fizycznego chłopców i dziewcząt w wieku 7-18 lat w świetle wybranych czynników społecznych i środowiskowych. Normy biologiczne. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  2. Dobosz J. (2012):Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF, Warszawa.
  3. Dobosz J. (2012): Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. AWF, Warszawa.
  4. Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013):Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
  5. Malinowski A.(2009): Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski. Zielona Góra.
  6. Osiński W. (red.), (2000), Motoryczność człowieka – jej struktura, zmienność i uwarunkowania, AWF Poznań.
  7. Szopa J., Mleczko E., Żak S. (2000), Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa – Kraków.
  8. Czasopismo „Kultura Fizyczna”.
  9. Czasopismo „Lider”.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 16-04-2020 10:20)